Wspomniane lata 90. XX wieku to czas w motoryzacji, gdzie ekonomia i normy emisji spalin zaczynały odgrywać coraz większą rolę w produkcji samochodów. Dlatego osoby odpowiedzialne za projektowanie jednostek napędowych w BMW postanowiły znaleźć rozwiązanie problemu przez zastosowanie zmiennych faz rozrządu. To pozwoliło uzyskiwać większą moc silnika i niższe zużycie paliwa.
Dlaczego stosuje się zmienne fazy rozrządu?
Każdy silnik ma swoją określoną sprawność, która jest ustalona przez jego konstruktora. Niby banał, ale trzeba o tym wspomnieć, ponieważ zastosowanie mechanizmu zmiennych faz rozrządu nieco zmienia zasady gry. W związku z tym gdy w standardowym silniku otwarcie zaworów dolotowych ściśle współgra z miejscem położenia tłoka, jego charakterystyka pracy pozostaje cały czas taka sama. To zmniejsza maksymalną moc i moment obrotowy. Zmienne fazy rozrządu są szybkim i dość tanim rozwiązaniem dla tego problemu.
Vanos – konstrukcyjna legenda BMW
Mechanizm zmiennych faz rozrządu o nazwie Vanos zadebiutował w BMW w 1992 roku. Początkowo była montowana jedynie jego pojedyncza odmiana, która z czasem odeszła w cień na korzyść podwójnego Vanosa, czyli układu sterowania zaworami dolotowymi i wylotowymi w silniku. W ten sposób inżynierowie BMW poprawili dynamikę silników i zmniejszyli zużycie paliwa oraz dodali im charakterystyczny dźwięk, który przyciąga fanów na całym świecie.
Na co uważać, gdy chcemy takie auto?
BMW projektując Vanos zakładało prawidłową eksploatację przez cały okres użytkowania samochodu. Oczywiście w Europie i w Polsce starsze modele niemieckiej marki niekoniecznie są w idealnym stanie technicznym, dlatego warto zwrócić uwagę na kilka elementów. Po pierwsze luzy w układzie zmiennych faz rozrządu. Po drugie na zużywanie się uszczelek w zaworach hydraulicznych. Po trzecie na awarie układu smarowania. Dlatego tak ważne jest, aby w silnikach wyposażonych w Vanos stosować oleje najwyższej jakości.