Triumf Sotnikowa
Załogi KAMAZ-a niemal miedzy sobą rozstrzygnęły etapową batalię. Najszybszy był Dmitrij Sotnikow, który na mecie okazał się o 38 sekund lepszy od Eduarda Nikołajewa. Hegemonię rosyjskiej marki zmniejszył Ales Loprais, który wskoczył na oesowe podium ze stratą ponad dziewięciu minut. Czwarty był Anton Szibałow, a piąty Andrej Karginow. Ostatni z wymienionych zawodników prowadził do 240 kilometra rywalizacji. Rosjanin jednak podobnie jak wielu innych zawodników zabłądził w końcówce rywalizacji.
Z Polaków wyżej był Darek Rodewald, który razem z Janusem van Kasterenem znalazł się na siódmym miejscu ze stratą blisko 22 minut. Bartłomieja Boby, który pilotował Tomasa Vratny’ego zabrakło już na pierwszym punkcie pomiaru czasu.
Nothing like seeing in the new year with your daily dose of trucks ❤️#Dakar2022 pic.twitter.com/Q8SmTFFVJU
— DAKAR RALLY (@dakar) January 2, 2022
Pętla wokół Hail
Po dotarciu z Dżuddy do Hail zawodnicy zaliczyli pętlę za zachód od miasta. Okrężny format rywalizacji sprawił, że dojazdówka liczyła tylko 181 kilometrów, a 333 kilometry stanowił odcinek specjalny.
Próba w 81% była pokryta piaskiem. Czternaście procent stanowią szutrowe drogi. Odcinek biorąc pod uwagę, że jedynie cztery procent długości stanowił wydmy był niezwykle szybki. Ostatni procent trasy stanowiło dno wyschniętego jeziora.
Miasto startu i mety
Hail to miasto w północno-zachodniej Arabii Saudyjskiej. Jest stolicą prowincji i największym miastem regionu. W 2018 roku w mieście mieszkało ponad 600 tysięcy osób. Miasto koncentruje się głównie na rolnictwie. Przoduje w produkcji zbóż, daktyli i owoców. Duży procent pszenicy produkowanej w całej Arabii Saudyjskiej pochodzi z Hail. To również ojczyzna rodziny Rashidów, historycznych rywali saudyjskiej rodziny królewskiej.
– Górzyste krajobrazy północnej Arabii Saudyjskiej przyczynią się do kontrastów na trasie etapu. W menu pojawia się już piasek. Ostrzegamy jednak, że na tym odcinku specjalnym jest pełno diabelskich łamigłówek nawigacyjnych typowych dla tego regionu. Nacisk będzie położony na pilotów, ponieważ wszyscy zawodnicy, którzy spróbują pojechać na skróty, zostaną natychmiast ukarani dodatkowym czasem – opisał próbę organizator.