Amortyzatorami większość kierowców interesuje się dopiero w momencie ich awarii. Wcześniej nasza uwaga koncentruje się na problemach dnia codziennego. Gdy zaobserwujemy, że w aucie zaczynają się powoli kończyć te ważne dla pewności prowadzenia podzespoły, możemy podjąć decyzję: kupujemy modele gazowe, czy olejowo-gazowe?
Każdy amortyzator ma nieco inną charakterystykę
Być może jest to truizm, ale warto mieć świadomość, że każdy samochód zaprojektowano z myślą o założonym z góry przeznaczeniu. Współczesna motoryzacja na Starym Kontynencie ma relatywnie wysoki i wyrównany poziom jakości. Wiadomo, że auta miejskie, SUV-y i coraz rzadziej spotykane limuzyny mają inaczej ustawioną charakterystykę zawieszenia, która przekłada się na komfort jazdy.
W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, że w samochodach spotykamy dwa rodzaje amortyzatorów: olejowe i gazowo-olejowe. W każdej z tych konstrukcji znajduje się komora z olejem. W przypadku odmian gazowych w jednej części podzespołu producenci umieszczają gaz, jest nim najczęściej azot.
Amortyzatory olejowe siła tkwi w prostocie!
Olejowe wersje amortyzatorów są w motoryzacji bardzo długo. Montuje się je przede wszystkim w samochodach nastawionych na komfortową jazdę. Mają one średni poziom sprawności i cieszą się one dużą popularnością wśród kierowców i producentów. Największą ich zaletą jest trwałość oraz stosunkowo niska cena zakupu.
Gazowo-olejowe odpowiedniki dla bardziej wymagających
Amortyzatory gazowe są bardziej skomplikowaną konstrukcją, która jednocześnie ma wysoką trwałość. Montuje się je w pojazdach o dużo większych aspiracjach do sportowej lub dynamicznej jazdy. W przypadku awarii konieczna jest ich wymiana, choć w przypadku modeli wyczynowych, możliwa jest również ich regeneracja. Lepsze właściwości trakcyjne oraz niższy komfort prowadzenia to najważniejsze cechy, z jakimi musi liczyć się kierowca.
Jakie amortyzatory wybrać?
Jeśli brakuje nam ambicji do modyfikowania swojego samochodu i poprawy jego właściwości jezdnych na własną rękę, to rozsądnym posunięciem jest wybór amortyzatorów, które do swojego produktu przewidziała fabryka. W zależności od charakterystyki auta będą to wersje gazowe lub olejowe podzespołów układu zawieszenia.