Rozbiegany- czyli jaki? Tak wyglądają pierwsze symptomy awarii
To czy w twoim samochodzie dojdzie do tego zjawiska zależy od dwóch czynników. Pierwszy z nich to turbosprężarka, a w zasadzie uszczelnienia jej łożysk. Jeśli bowiem drobinki oleju przedostaną się do okładu dolotowego, a w dalszej perspektywie do komory spalania, zachodzi duże ryzyko, że dojdzie do rozbiegania silnika.
Nie bez znaczenia jest fakt, że silnik Diesla może spalać nie tylko olej napędowy ale także ten, który służy do jego smarowania. To właśnie ten drugi czynnik. Jak wygląda takie rozbieganie silnika?
Jeśli się zdarzy, że przez zużyte uszczelniacze turbosprężarki olej trafi do komory spalania, spowoduje tam samozapłon. Kierowca ani sterowniki samochodu, nie mają wpływu na to groźne zjawisko. Dlatego kierowca powinien szybko zareagować w sytuacji, kiedy zauważy, że ogranicznik obrotów nie działa, silnik głośno ryczy, a całość uzupełnia wydobywający się z wydechu jasny i gęsty dym.
Dlaczego jak najszybciej trzeba zgasić rozbiegany silnik i jak to zrobić? Wyjaśniamy
W przypadku, gdy dojdzie do sytuacji opisanej powyżej, należy jak najszybciej silnik z samozapłonem zgasić. To bardzo niebezpieczne zjawisko, które nie przestanie istnieć jeśli kierowca szybko nie zareaguje. Prawda jest taka, że jeśli tak się nie stanie- silnik zwyczajnie się zatrze, a to będzie oznaczać, że nie jeden właściciel samochodu będzie mógł gorzko zapłakać.
W sytuacji gdy pojawi się samozapłon rośnie prędkość obrotów silnika, a tym samym turbosprężarka przyspiesza pracę podając do komory spalania silnika coraz większą ilość oleju. Ten proces będzie odbywał się tak długo, aż do momentu, w którym spali się cały olej. Wówczas silnik trafi na śmietnik, bo naprawa często jest nieopłacalna. Jak zatem zgasić rozbiegany silnik, by nie dopuścić do tej sytuacji?
To zadanie nie jest proste, ale jest możliwe do wykonania. Należy pamiętać, że w tej sytuacji wyciągnięcie kluczyków ze stacyjki zwyczajnie nie zadziała. Dlaczego? Bo cały ten niszczycielski proces jest niezależny od jakiegokolwiek sterownika. Musisz działać sam i to szybko.
Kierowca powinien jak najszybciej zdławić silnik z pomocą tego prostego triku. Po pierwsze, musi wrzucić najszybszy bieg , po drugie wcisnąć hamulec, a następnie puścić sprzęgło. Jest jeden ważny warunek- to wszystko musisz zrobić w czasie jazdy. Kiedy już uda ci się zdławić silnik- pod żadnym pozorem nie próbuj go uruchamiać.
Niestety z powyższego rozwiązania nie mogą skorzystać kierowcy samochodów z silnikiem Diesla i automatyczną skrzynią biegów.
Volkswagen ogłasza nowego czystego diesla. To świetna wiadomość dla wielu kierowców