Samochody elektryczne tylko na wynajem? Taka może być przyszłość!

Dzisiaj rozmowa o pojeździe zasilanym z gniazdka jest czymś normalnym, coraz więcej ludzi samochody elektryczne postrzega, jako alternatywę dla aut spalinowych i myśli o ich zakupie. Dlatego spójrzmy na obszar serwisowania elektryka nieco subiektywnym okiem.

samochód elektryczny gorszy od diesla
Podaj dalej

„Wtyczkowozy”, jak zaczęto nazywać się samochody elektryczne nad Wisłą, są czymś teoretycznie nowym w motoryzacji. Prawda jest jednak taka, że pierwsze próby elektryfikacji transportu mają już długą historię, ale zostały odłożone na później z powodu wzrostu popularności paliw kopalnych. Przyczyny tej zmiany kierunku zostawimy na inny materiał. O czym warto wiedzieć, gdy chcemy kupić sobie elektryka i go serwisować?

Skazani na ASO

Na początek jedna bardzo ważna kwestia, ze względu na to, że samochody elektryczne zbudowane są nieco inaczej od pojazdów konwencjonalnych, ich serwisowanie wymaga innego podejścia. Obecnie w większości przypadków mogą sobie z tym radzić wyłącznie autoryzowane stacje obsługi. Trudno mówić o tym, żeby podjechać i w pierwszym lepszym warsztacie samochodowym wymienić w nim coś więcej niż koła, hamulce i filtr kabinowy. Z drugiej jednak strony to praktycznie wszystko, co w teorii powinno się dość szybko zużywać. W związku z tym, gdzie jest problem?

Izera - polski samochód elektryczny
fot. materiały prasowe

 

Samochody elektryczne, czyli jeżdżąca bateria

Oczywiście jest to pewne uproszczenie, ale samochody elektryczne są w zasadzie jedną wielką jeżdżącą baterią. Przykrywa ją karoseria pojazdu z wyposażeniem wnętrza. I tak na serio to właśnie o to prawdopodobnie, co znajduje się wewnątrz całego układu napędowego oraz zasilania rozegra się gra w serwisach. Wiadomo, że baterie co kilka lat potrzebują wymiany czynnika chłodniczego, aby mogły one pracować w optymalnej temperaturze, ponieważ ma ona wpływ na wydajność baterii.

Wynajem zamiast własności prywatnej?

Ze względu na to, że bateria i znajdujące się w niej podzespoły oraz surowce naturalne ziem rzadkich są najcenniejszą rzeczą w całym pojeździe, wydaje się, że producenci takich samochodów zrobią bardzo dużo, żeby utrzymać serwisowanie na wyłączność. Dodatkowo, jeśli nadal będziemy korzystać z aktualnej technologii produkcji baterii, wydaje się, że dostępność do pojazdów elektrycznych okaże się mniejsza, niż do spalinowych.

klienci nie mogą kupić samochodu
fot. freepik.com

W związku z tym będą one bardziej czymś w rodzaju przedmiotu do wynajęcia, który może mieć płatną subskrypcję, niż prywatnym autem, z którym możemy robić, co chcemy. Wtedy też odchodzi kłopot nieprawidłowego serwisowania elektryków. Czas pokaże, jak będzie w rzeczywistości, bo przyszłość wcale nie musi być elektryzująca.

Przeczytaj również