Używana benzyna i Diesel – tych modeli unikaj jak ognia
Ceny używanych samochodów są coraz wyższe. Powodem są rzecz jasna rosnące ceny nowych samochodów z silnikami benzynowymi i typu Diesel. A także coraz bardziej rygorystyczne przepisy Unii Europejskiej. Poza tym, na nowy samochód musimy czekać nieraz nawet rok, więc część klientów przeniosła się na zakup samochodów używanych, co także podnosi ich cenę.
Kierowcy tym samym musieli obniżyć swoje wymagania, co prowadzi do większego ryzyka. Starszy lub po prostu używany Diesel, może być bardziej problematyczny, niż nowy. Jaki samochód zatem wybrać, aby uniknąć problemów?
Bazując na wynikach niemieckich przeglądów technicznych TUV, problemy dotyczą głównie sześciu marek, które znajdziecie poniżej. Jeśli przyjrzymy się im bliżej, okaże się, że są to samochodów tylko dwóch grup. Jednym z nich jest Grupa Renault, w skład której wchodzi też Dacia. Drugim jest niedawno utworzony Stellantis, zrzeszający Citroena, Fiata, Opla i Peugeota.
Najczęściej wymieniane przez Niemców problemy to słabe światła, hamulce, układ kierowniczy, elementy osi czy układy napędowe, a także wycieki oleju. Oto wszystkie marki, które stwarzają najwięcej problemów, jeśli kupimy używaną benzynę lub Diesel.
Citroen
Piętą achillesową francuskiego producenta samochodów są reflektory. W przypadku tylnych świateł żarówki przepalają się bardzo często, a z przodu zapewniają słabą widoczność. Według Niemców w nocy widoczność jest poniżej dopuszczalnej. Problemy wiążą się praktycznie z całym portfolio producenta, nawet dla najmłodszych aut.
Dacia
W rumuńskich samochodach również przeszkadzają reflektory, niezależnie od tego, czy z przodu czy z tyłu. Nagrodą pocieszenia może być fakt, że zawsze działają kierunkowskazy. Niemniej, światła w samochodach rumuńskiego producenta to dopiero wierzchołek góry lodowej. Trzeba sprawdzić też hamulce, komorę silnika i korozję.
Fiat
Jeśli chcesz kupić używanego Fiata, powinieneś przede wszystkim sprawdzić podwozie. Punto i Grande Punto już po 4 latach mogą mieć popękane sprężyny! Jednak najczęściej problemy dotykają amortyzatorów. Model 500 przewyższa wszystkie inne samochody jeśli chodzi o zużycie zawieszenia.
Opel
Choć Opel Karl jest jednym z najlepiej ocenianych samochodów w Raporcie TUV, to pozostała część oferty niemieckiej marki niestety już nie. Astra jest krytykowana za wycieki oleju podczas pierwszego przeglądu technicznego, a Insignia jest nawet czterokrotnie bardziej awaryjna niż konkurencja.
Peugeot
Siostrzanemu Citroenowi przeszkadzają światła, a największym problemem tej marki są wadliwe hamulce. Przedwcześnie zdeformowane tarcze lub w inny sposób zniszczone hamulce kojarzą się głównie z modelami 107, 108, 2008 i 308, choć winą może być nie tylko słaba jakość producenta, a także zła konserwacja.
Renault
Inny z francuskich producentów nie ma tylko jednej poważnej słabości. Przykładowo – Twingo i Scenic mają problemy z jazdą, a Kangoo bardzo szybko kończy hamulce. Twingo, Clio i Megane również cierpią na problemy z zawieszeniem, podobnie jak Captur, który jednak w innych obszarach uzyskał całkiem dobre oceny.