Lancia na tory
Ekipa GCK stworzona przez Guerlaina Chicherita dołączyła do rallycrossowych mistrzostw świata w 2018 roku. Do 2020 roku wystawiano samochody zbudowane na bazie Renault. W 2022 roku zdecydowano się jednak na zmianę marki. Zespół zaprojektuje i zbuduje nowy elektryczny pojazd w oparciu o Lancię Deltę Integrale.
Lancia największe sukcesy odnosiła na trasach rajdowych mistrzostw świata. W latach 1988-1992 marka wywalczyła pięć mistrzowskich koron wśród producentów. Wśród kierowców trzy mistrzostwa wywalczyli Juha Kankkunen i Miki Biasion. By uczcić te triumfy i przed wprowadzeniem nowej drogowej wersji modelu, Delta Integrale pojawi się na rallycrossowych obiektach.
Podstawą każdego auta w przyszłorocznych mistrzostwach będzie opracowany przez austriacką firmę Kreisel Electric napęd elektryczny. Dwa silniki mają zapewniać 680 KM i moment obrotowy rzędu 880 Nm. Ma to dać przyspieszenie lepsze niż w Formule 1!
Ekscytujące wyzwanie
– Jestem podekscytowany powrotem GCK do mistrzostw świata pod nowym, elektrycznym sztandarem. Ta forma rywalizacji zapewnia jedno z najbardziej ekscytujących widowisk sportowych z udziałem aut elektrycznych. Wybraliśmy Lancię Deltę Integrale, ponieważ to pojazd, o którym wszyscy marzyliśmy. Bez wątpienia to najbardziej niesamowite auto rajdowe swojej epoki. Do dziś cieszy się ogromną popularnością – mówił Guerlain Chicherit.
– To będzie pracowity rok dla GCK Motorsport. Cały zespół nie może doczekać się tego wyzwania. Motorsport obecnie przechodzi znaczące zmiany, których wpływy odczuwalne są we wszystkich branżach. Odgrywanie roli w rozwoju niektórych ze zmian jest czymś, co motywuje nas każdego dnia – dodał.
Lancia – dominacja
Gdy Lancia pojawiła się na rajdowych arenach szybko zyskała ogromną sławę, głównie dzięki dominacji, którą osiągnęła. Pięć mistrzowskich tytułów wśród producentów i trzy wśród kierowców mówią same za siebie. Głównie za sprawą Delty Integrale Lancia nadal pozostaje na podium w klasyfikacji wszech czasów pod względem liczby wygranych rund WRC. Włoska marka świętowała triumf 73 razy. Lepszy jest tylko Citroen i Ford.
B-grupowa Delta odniosła cztery triumfy na trasach mistrzostw świata. Auto zbudowane zgodnie z regulaminem grupy A we wszystkich swoich odmianach odniosło 46 triumfów. Do dziś stanowi to rekord wszech czasów. Takim samym osiągnięciem może pochwalić się Subaru z modelem Impreza.
Lancia jako jedyna marka na świecie może pochwalić się także pięcioma autami na szczycie tabeli wyników rundy WRC. W 1990 roku na Rajdzie Portugalii rywalizację zdominowali Miki Biasion, Didier Auriol, Juha Kankkunen, Dario Cerrato i Carlos Bica. Szósta Mazda 323 prowadzona przez Hannu Mikkolę straciła do zwycięzców ponad pół godziny.