Zastępowanie mechanicznych rozwiązań elektronicznymi odpowiednikami jest trendem, który trwa przynajmniej od 20 lat, wiele na to wskazuje, że będzie on postępował. Zastąpienie mechanicznego układu wspomagania kierownicy elektrycznym, analogowych pokręteł i przycisków przez wyświetlacze to najprostsze przykłady. Zmianie uległ również hamulec postojowy, który coraz częściej jest tylko elektryczny.
Standardowy hamulec ręczny to relikt przedniej epoki?
Zapewne większość kierowców na polskich drogach pamięta standardowy hamulec ręczny obsługiwany przy pomocy linek i dźwigni, którą należało podnieść w celu zablokowania hamulca. Rozwiązanie bardzo proste w swojej budowie przysparzało niewielkie problemy. Linki hamulca ręcznego potrafiły się zapiekać i uniemożliwiać odpuszczenie hamulca. Oczywiście w niektórych przypadkach potrafiły się one zerwać.
Na początku dwudziestego pierwszego wieku producenci samochodów szczególnie tych z klasy premium, zaczęli odchodzić od stosowania standardowego hamulca ręcznego. Zastępował go już elektroniczny Hamulec postojowy, przede wszystkim ze względów estetycznych, ponieważ dźwignia znajdująca się na środkowym panelu psuje nieco harmonię wnętrza i ogranicza jego minimalizm i funkcjonalność. Dlatego zdecydowano się na zastąpienie popularnej wajchy czymś w rodzaju przycisku.
To dyskretne rozwiązanie jest dzisiaj w zasadzie standardem w większości samochodów klasy średniej, obowiązkiem w pojazdach klasy premium i coraz częściej opcjonalnym wyposażeniem w autach segmentu A i B.
Elektryczny Hamulec postojowy przyzwyczajenia wygrywają
Ludzka natura jest bardzo prosta, ponieważ większość z nas szybko przyzwyczaja się do rozwiązań, które wymagają niewielkiej uwagi. Dlatego bardzo szybko zaadoptowaliśmy się do ekranów dotykowych, które początkowo były uznawane za coś tragicznego, komend głosowych i szeroko rozumianej elektryfikacji, gdyż jest ona wygodna.
Brak konieczności pamiętania o każdorazowym zaciągnięciu i odpuszczeniu hamulca postojowego sprawia, że korzystanie z elektrycznego hamulca postojowego jest czymś niemal naturalnym dla nowych kierowców i bardzo intuicyjny dla uczestników ruchu z większym doświadczeniem. Wyprze on prawdopodobnie standardowy hamulec ręczny całkowicie, ponieważ nasza natura lubi rozwiązania, które są łatwe i przyjemne oraz trwałe a długowieczność elektrycznego hamulca postojowego jest zasadzie pewna, oczywiście koszty jego naprawy są wyższe jednak, jest to nomen omen cena wygody.