Tanie w produkcji i relatywnie wydajne rozwiązanie stosuje się obecnie do hamowania tylnych kół. Bębny hamulcowe, w których znajdują się szczęki, spotkamy, chociażby w nowych modelach Dacia oraz Renault. Trwałość tego elementu szacuje się na około 150 000 – 200 000 km. Zdarza się, że w tym czasie potrzebuje on drobnej regulacji, lub przesmarowania, jednak dotyczy to głównie starszych samochodów.
Największa zaleta szczęk hamulcowych? Możesz spróbować wymienić je samodzielnie!
We współczesnej motoryzacji znajdziemy coraz mniej części, które użytkownik może wymienić samodzielnie. Z reguły konstrukcja niegdyś prostych podzespołów skomplikowała się na tyle, że zabieranie się za pracę bez specjalistycznej wiedzy oraz komputera z programem do diagnostyki problemów jest niemal skazane na porażkę.
Na szczęście szczęki hamulcowe są na tyle wdzięcznym tematem, że praktycznie każda osoba, która ma podstawową wiedzę techniczną i minimalne zdolności manualne, może sobie poradzić z ich wymianą. Oczywiście rekomendujemy skorzystanie z profesjonalnych serwisów mechanicznych, jednak „dłubanie” przy aucie daje wielu ludziom satysfakcję i generuje oszczędności!
Jak wymienić szczęki hamulcowe? Skorzystaj ze wskazówek
Opisane poniżej kroki nie są jedynym sposobem wymiany szczęk hamulcowych i przed przystąpieniem do samodzielnej naprawy, rekomendujemy zapoznanie się z zaleceniami serwisowymi dla konkretnego pojazdu. Jednak istnieje pewien zbiór zasad, które warto wcielić w życie:
- podniesienie samochodu – najlepiej zabezpieczyć koła z przodu pojazdu klinem i wrzucić bieg. A całą naprawę przeprowadzić na płaskim terenie;
- odkręcenie koła i wstępna ocena stanu technicznego bębna. Tutaj można skorzystać ze środków typu WD 40, żeby przygotować się do kolejnego etapu;
- zdjęcie bębna – to może wymagać nieco sprytu, używania środków odrdzewiających i cierpliwości
- zdjęcie szczęk hamulcowych – odpinamy zawleczki mocujące szczęki hamulcowe do tarczy kotwicznej. Później wyjmuje się sprężyny z samoregulatorem. Dalej odpinamy linkę hamulcową, żeby wyjąć szczękę;
- oczyszczenie powierzchni pod nową szczękę hamulcową.
Pozostałe czynności z reguły wykonuje się w odwrotnej kolejności. Na koniec opuszczamy samochód, jeszcze raz dokręcamy śruby w kole i gotowe!