W ramach drobnego przypomnienia, kierowca z kategorią B może poruszać się zestawem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej na poziomie 4250 kg. Co za tym idzie ciężar, jakim musimy zarządzać na drodze, w porównaniu do zwykłego samochodu osobowego wzrasta nawet dwukrotnie!
Hamowanie z przyczepą to świadomość większej masy!
Podczas jazdy z przyczepą budowlaną, czy kempingową, warto mieć z tyłu głowy naszą masę pojazdu. Ta świadomość pomoże dostosować nam prędkość do warunków na drodze. Najlepiej hamowanie z przyczepą ograniczyć do minimum, szczególnie to gwałtowne i w trakcie jazdy wspomagać się redukowaniem biegów na niższe. W odróżnieniu od większości ciężarówek, osobówki nie mają hamulca silnikowego o nazwie retarder. W związku z tym dużo szybciej możemy przegrzać hamulce np. podczas zjazdu z większego wzniesienia.
Droga hamowania takiego zestawu może być nawet o ponad 70% dłuższa od standardowego zatrzymania samego auta. Dlatego bardzo dobrym pomysłem jest zakup przyczepy z hamulcem, która dodatkowo współpracuje z systemem ESP w naszym samochodzie. W ten sposób znacząco poprawiamy stabilność całego zestawu pojazdów. Wtedy przyczepa, zamiast pchać nasze auto bezwładnie podczas hamowania, również aktywnie uczestniczy w tym manewrze.
Płynna jazda to klucz do sukcesu!
Jazda z przyczepą to inne nawyki w porównaniu do codziennej jazdy osobówką. Po pierwsze zmienia się długość naszego pojazdu, co trzeba uwzględnić przy skręcaniu. Po drugie towar, ładunek lub sama przyczepa mają określoną masę własną oraz środek ciężkości. Musi on być możliwie najlepiej i stabilniej rozłożony, aby w trakcie bocznych podmuchów wiatru, czy wspomnianych skrętów nie zaburzył on stabilności całego zestawu.
Jazda i hamowanie z przyczepą to też dużo więcej przewidywania tego, co może zdarzyć się na drodze. Doskonały przykład polega na destabilizacji przyczepy podczas jazdy. Co w takiej sytuacji należy zrobić? Jeśli już dojdzie do utraty kontroli nad przyczepą, jedynym bezpiecznym rozwiązaniem jest płynne przyhamowanie bez chaotycznego korygowania toru jazdy.