Bezpośredni wtrysk paliwa to oszczędności w tankowaniu
W produkcję silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa bardzo zaangażował się koncern Volkswagen. Silniki z oznaczeniem FSI można spotkać w Skodach, Volkswagenach, Audi i Seatach. Takie jednostki posiada również Alfa Romeo ( JTS) oraz Toyota i Lexus.
Idea bezpośredniego wtrysku paliwa polega pracy wtryskiwacza osadzonego w cylindrze, który wtryskuje paliwo bezpośrednio do komory spalania. Z jednej strony jest to bardzo korzystne rozwiązanie, bo umożliwia bardzo szybką wymianę ładunku paliwowo-powietrznego nad tłokiem.
Ponadto stosunkowo zimne paliwo dobrze chłodzi denko tłoka i ścianki cylindra, w rezultacie można podnieść stopień sprężania i zyskać wyższą sprawność silnika bez obaw, że wystąpi niekorzystne spalanie stukowe.
Wtrysk paliwa następuje pod wysokim ciśnieniem, które wynosi od 50 do 120 barów, generowanym przez specjalną pompę. W zależności od stopnia obciążenia silnika działa on w jednym z dwóch trybów pracy.
Przy małym obciążeniu silnika, np. na biegu jałowym lub podczas jazdy ze stałą prędkością po równej, poziomej nawierzchni, jest zasilany ubogą mieszanką. W ubogiej mieszance paliwa jest mniej i na tym właśnie polegać deklarowana oszczędność spalania silnika. Podczas większego obciążenia silnika np. podczas jazdy pod górkę lub z obciążeniem, silnik spala mieszankę o składzie stechiometrycznym, tak, jak w zwykłym silniku.
Testy VW Golfa wyposażonego w silnik 1,6 FSI o mocy 115 KM wykazały, że podczas jazdy po autostradzie, z niskim obciążeniem silnika samochód zużył ok. 5,5 l paliwa na 100 km. Dynamiczna jazda z wyprzedzaniem wykazała zużycie ok. 10 l na 100 km. W sumie samochód wyposażony w silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zużył średnio 5,8 l benzyny na 100 km.
Czy dziś warto kupić samochód z bezpośrednim wtryskiem benzyny?
Jak widać, kluczową rolę w zużyciu paliwa przez samochód z bezpośrednim wtryskiem benzyny odgrywa technika jazdy. Umiejętność jazdy na ubogiej mieszance decyduje o rzeczywistych oszczędnościach na tankowaniu. Kierowcy, którzy preferują dynamiczną jazdę, zdecydowanie nie zyskają na takim zakupie.
Jeżeli kierowca szanuje swój portfel powinien rozważyć ten zakup, chociażby ze względu na niewątpliwe zalety, do jakich należą: precyzja w dawkowania paliwa, możliwość spalania ubogich mieszanek i bardzo dobra dynamika silnika przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa.
Czy zakup silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny ma zatem jakieś wady? Biorąc pod uwagę skomplikowaną konstrukcję, należy się liczyć z bardzo wysokimi kosztami serwisowania. Ponadto do tego dochodzą problemy z nadmiarem tlenków azotu w spalinach oraz z osadzanie się nagaru w układzie dolotowym.