Opracowaliśmy listę porad, które pomogą każdemu mechanikowi obsługującemu samochody użytkowe w sprawnej i poprawnej wymianie klocków hamulcowych. Przed rozpoczęciem wszelkich prac należy przygotować odpowiedni, sprawny i bezpieczny sprzęt oraz zapoznać się ze specjalnymi instrukcjami producenta układu hamulcowego. Wymianie klocków hamulcowych zawsze towarzyszy pył i brud, dlatego należy zastosować wszelkie środki ostrożności.
Bardzo ważne jest zwolnienie hamulca serwisowego i postojowego, a także wszelkich innych hamulców pomocniczych. Ciśnienie w układzie hamulcowym powinno wynosić więcej niż 6,5 bara i w miarę możliwości należy podłączyć zewnętrzne źródło sprężonego powietrza w celu podtrzymania ciśnienia w układzie.
Demontaż koła oraz klocków hamulcowych
Po zdjęciu koła w samochodzie wymianę rozpoczynamy od demontażu pałąka mocującego klocki hamulcowe. Przed wyciągnięciem sworznia i sprężyn mocujących klocki hamulcowe, należy w razie konieczności odłączyć przewody czujnika zużycia okładziny hamulcowej. Podczas demontażu sprężyn mocujących należy uważać, by klocki nie wypadły z zacisku hamulcowego.
Po odłączeniu przewodów, przy pomocy zaczepu, trzeba pociągnąć osłonę regulatora, uważając by adapter rozpieraka pozostał na swoim miejscu. Demontując osłonę regulatora nie wolno używać żadnych narzędzi, ponieważ może to spowodować uszkodzenie elementów uszczelniających.
Należy upewnić się, że zamontowany jest odpowiedni adapter rozpieraka. W przypadku problemów z regulacją, to właściwy adapter rozpieraka ulegnie uszkodzeniu, a nie wewnętrzne elementy zacisku hamulcowego. Na rynku dostępnych jest wiele nieoryginalnych adapterów, które nie działają poprawnie, co z kolei grozi drogim i niepotrzebnym uszkodzeniem elementów układu hamulcowego.
Obracając adapter rozpieraka oraz regulator w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara można teraz całkowicie cofnąć tłoczek oraz osłony gumowe. W trakcie tej operacji powinno być słyszalne głośne stuknięcie.
Teraz rozpoczynamy demontaż zewnętrznego klocka hamulcowego. Pociągając do siebie zacisk hamulcowy, a następnie odsuwając zacisk od siebie, można wyciągnąć wewnętrzny klocek hamulcowy.
Klocki hamulcowe – jak poprawnie je wymienić?
Klocki hamulcowe wymienia się w komplecie na oś. Przed montażem zacisk powinien zostać dokładnie oczyszczony i skontrolowany pod kątem odpowiedniego pasowania klocków hamulcowych – zarówno po założeniu, jak i po dokręceniu wszystkich elementów. Czyszczenie przeprowadza się przy pomocy szczotki drucianej, pilnika do zacisków lub skrobaka, ale zawsze uważając, by nie uszkodzić klocków hamulcowych.
W zależności od pojazdu i obciążenia klocków hamulcowych należy zastosować odpowiedni smar do pokrycia punktów podparcia zacisków oraz powierzchni współpracujących. Warto zastosować smar cierny, jednak nakładając preparat należy unikać zanieczyszczenia powierzchni ciernej klocków hamulcowych.
Przed aplikacją smaru trzeba oczyścić z korozji zacisk hamulcowy oraz sąsiadujące elementy. Nie powinno się nakładać zbyt dużej ilości smaru, ponieważ jego nadmiar będzie powodował gromadzenie zanieczyszczeń.
Przed montażem przesmarowanych klocków hamulcowych trzeba upewnić się, że wszystkie tłoczki są całkowicie cofnięte, obracając adapter rozpieraka w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Następnie odpychając od siebie zacisk, wsunąć wewnętrzny klocek hamulcowy, a gdy ten znajdzie się we właściwej pozycji, pociągnąć do siebie zacisk w celu zamontowania zewnętrznego klocka hamulcowego.
Po zamontowaniu klocków obracamy regulator z rozpierakiem w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara – tak by klocki hamulcowe zetknęły się z tarczą hamulcową. Następnie trzeba obrócić regulator w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara do momentu usłyszenia trzech kliknięć.
Podsumowanie wymiany klocków hamulcowych
Po zamontowaniu nowych klocków hamulcowych sprawdza się luz roboczy – zgodnie instrukcją serwisową producenta układu hamulcowego. Pomiaru wykonuje się za pomocą szczelinomierza. Luz powinien wynosić 0,6 – 1,2 mm. Wartości mniejsze lub większe mogą być przyczyną problemów. Jeżeli luz roboczy jest za duży, istnieje ryzyko awarii układu hamulcowego. Natomiast zbyt mały luz grozi ryzykiem przegrzania, a w konsekwencji uszkodzeniem układu hamulcowego. Jeżeli luz jest większy niż 1,2 mm, należy sprawdzić regulator zgodnie z instrukcją serwisową Knorr. Po wykonaniu pomiarów luzu można zamontować osłonę regulatora, sprężyny mocujące klocki hamulcowe, a następnie pałąk mocujący okładziny.
Na koniec, przy pomocy odpowiednich narzędzi montuje się koła, śruby powinny zostać dokręcone momentem zalecanym przez producenta