Generacja E46 jest czymś w rodzaju pomostu, który przenosi markę BMW z XX wieku do XXI wieku. Początek produkcji w 1998 roku i zakończenie jej pod koniec pierwszej dekady obecnego stulecia bardzo dobrze to pokazuje. Czy to przejście z ery analogowej motoryzacji do cyfrowego świata generacji E90 i F30, a także kolejnych, można uznać za udane?
Solidne prowadzenie i dobra jakość, ale…
BMW E46 podobnie, jak wcześniejsza generacja E36 chwalone jest za podtrzymanie radości z jazdy. Jest ona na nieco innym poziomie, niż w starszych edycjach, ale nadal wyczuwalna i bardzo mocno analogowa. W dobrze utrzymanych egzemplarzach można docenić bardzo dobrą jakość wykonania. Jednak co ciekawe w modelu M3 E46 wysokie osoby mogą narzekać na fotele i pozycje za kierownicą, ponieważ ergonomia mogłaby być lepsza.
Na pewno jedną z większych pięt achillesowych BMW E46 jest rdza, która pojawia się przede wszystkim w egzemplarzach z przeszłością wypadkową. Aktualnie znalezienie bardzo ładnie wyglądającej pod kątem blacharskim”e cztery sześć” jest coraz trudniejsze i za godne uwagi sztuki trzeba płacić coraz więcej pieniędzy. I mowa tu tylko o seryjnych wersjach, ponieważ odmiany M już dawno kosztują sporo.
BMW E46 tanie w naprawach i dość trwałe auto
Obecnie BMW E46 ma bardzo szeroką gamę części zamiennych, które są zróżnicowanej jakości. Poziom serwisowania i koszty podzespołów można zakwalifikować w kategoriach tanich, ponieważ niemal każdy serwis samochodowy poradzi sobie z usterkami w tym modelu BMW. Jeśli wybierzemy zadbany egzemplarz, powinien odwzajemnić się kierowcy dużym poziomem trwałości.
W przypadku 150-konnego 320d trzeba zwrócić uwagę na klapy kolektora dolotowego, napęd rozrządu i wtryskiwacze Common Rail, ponieważ są one podatne na awarie. Rzeczą podstawową jest również stan techniczny koła dwumasowego.
W silnikach 330d szczególnie z dużym przebiegiem zdarzają się awarie turbosprężarek i układu wtryskowego. Przy zakupie warto przyjrzeć się pracy automatycznej skrzyni biegów GM, ponieważ z nią również mogą być problemy. Sporym kosztem są kłopoty z wtryskami i dotyczą one w zasadzie wszystkich diesli. W 2-litrowym silniku 318i popularnym problemem są awarie układu zapłonowego – głównie cewek.
Zupełnie osobną kwestią jest napęd na cztery koła, takie egzemplarze są na rynku wtórnym i czekają na nowych właścicieli. Tutaj przede wszystkim należy mieć świadomość, że koszty naprawy stosunkowo prostego w konstrukcji układu przeniesienia napędu na dwie osie podnoszą cenę eksploatacji BMW E46.
Finalnie podczas szukania auta polecamy sprawdzić wszystkie rzeczy, które są elektrycznie sterowane. W BMW E46 pojawiają się niedomagania związane z elektroniką. Jeśli w jakimś egzemplarzu coś szwankuje, być może trzeba sobie odpuścić zakup.
Niemiecki sedan zaczyna się starzeć z godnością
Czasy, w których BMW E46 kojarzyło się z niekoniecznie dobrym zachowaniem na drodze i wszystkimi negatywnymi stereotypami kierowcy bawarskich samochodów powoli mijają. Ponad dwudziestoletnie już egzemplarze z perspektywy czasu starzeją się z godnością. Najbardziej zniszczone auta trafiły już na złomowiska, dlatego rynek powoli samodzielnie się oczyszcza. Czy E46 będzie klasykiem podobnym do E36? Jest to dosyć mało prawdopodobne, ale plasuje się jako ciekawa propozycja od marki BMW po wielu latach.