Technologia w każdym obszarze motoryzacji idzie naprzód, dlatego postęp w układach hamulcowych również jest oczywisty. Kierunkowe klocki hamulcowe są coraz częściej spotykanym rozwiązaniem. Ich głównym zadaniem jest oczywiście pomoc w hamowaniu, ale przy dużo mniejszym hałasie i wibracjach, co ma bezpośredni wpływ na komfort jazdy. Mają one specjalne wycięcie fazowe lub półksiężycowe, przez co są asymetryczne.
Kierunkowe klocki hamulcowe z wycięciem – o co chodzi?
Klocki hamulcowe mogą mieć na powierzchni ciernej wycięcie fazowe. Jest to przestrzeń przejściowa pomiędzy dwiema ostrymi krawędziami. Wycięcie fazowe powstrzymuje unoszenie się krawędzi czołowej klocka hamulcowego z tarczy hamulcowej, gwarantuje równomierne zużycie klocków hamulcowych i zmniejsza hałas.
Montaż klocków hamulcowych z wycięciem fazowym wygląda nieco inaczej, niż standardowych odmian. Należy zachować kierunek zgodny ze strzałkami umieszczonymi na klockach. Jeśli nie ma strzałek i jest tylko jedno wycięcie fazowe, trzeba zamontować klocki hamulcowe w taki sposób, aby wspomniane wycięcie stanowiło krawędź czołową klocka, która jako pierwsza styka się z tarczą hamulcową. Jeśli wycięcie fazowe znajduje się na obu krawędziach, to krawędź z większą powierzchnią fazową powinna być zamontowana jako krawędź czołowa klocka, która jako pierwsza styka się z tarczą hamulcową.
Czym charakteryzują się klocki z „półksiężycem”?
Kierunkowe klocki hamulcowe mają wycięcie półksiężycowe na tylnej płytce. Podkładka regulacyjna, jest elementem tłumiącym, przymocowanym z tyłu klocka hamulcowego. Zmniejsza ona i tłumi drgania klocka hamulcowego oraz pełni funkcję bariery termicznej, która zapewnia równomierny rozkład temperatury klocka i w efekcie stabilne i efektywne hamowanie. Wycięcie pozwala tłoczkowi dociskać klocek hamulcowy pod optymalnym kątem, co zmniejsza hałas i sprzyja równomiernemu zużyciu klocków.
Przy montażu kierunkowych klocków hamulcowych z wycięciem półksiężycowym trzeba zwrócić uwagę na kierunek zgodny ze strzałkami umieszczonymi na klockach. Jeśli nie ma strzałek, należy zamontować klocek hamulcowy w taki sposób, aby półksiężycowe wycięcie znajdowało się na krawędzi czołowej klocka, biegnącej poziomo wzdłuż tarczy hamulcowej. Zamontowanie klocka w przeciwnym kierunku będzie skutkować bardzo głośnym piszczeniem hamulców.