Olej w manualnej skrzyni biegów również się zużywa
Wydaje się, że olej w manualnej skrzyni biegów ma łatwiejsze zadanie niż w automatycznej. Na pewno nie zmienia tak barwy i nie czuć go spalenizną, co nie znaczy, że się nie zużywa.
To, że fizycznie nie widać oznak zużycia oleju nie jest miarodajnym wyznacznikiem jego degradacji. Trzeba pamiętać, że przez duże siły ścinające, które występują pomiędzy zębami kół zębatych, dochodzi do zmniejszenia lepkości oleju.
Ponadto ze względu na układ smarowania przekładni manualnych, nie ma w nich miejsca na skuteczny system filtracji. Nie trzeba zatem wyjaśniać, że w skrzyni biegów gromadzą się zanieczyszczenia. Są to różnego rodzaju opiłki z kół zębatych i synchronizatorów. Większa z nich wyłapią magnesy, ale drobniejsze pozostają.
Kiedy wymieniać olej w manualnej skrzyni biegów?
Wymiana oleju i jej częstotliwość ma wpływ, na proces smarowania w skrzyni biegów. Producenci zazwyczaj zalecają wymianę co 60 albo co 120 tys.km. Część z nich, jak pisaliśmy nie zaleca jej wcale, w związku z tym właściciel nie posiada informacji o tym, jak często wymieniać olej. Co wtedy zrobić?
Biorąc pod uwagę proces starzenia się samochodu, zwykle przyjmuje się, że przekroczenie 200 tys. km to dobry moment na wymianę oleju w manualnej skrzyni biegów.
Rachunek zysków i strat jest prosty. Wymiana nie kosztuje zbyt wiele, w porównaniu do kosztów naprawy uszkodzonej skrzyni biegów.
Jaki olej jest najlepszy dla przekładni manualnej?
Wymagania pod względem smarowania w manualnych skrzyniach biegów są bardzo specyficzne. Ze względu na współczynnik tarcia i budowę klasa oleju musi ściśle odpowiadać zaleceniom producenta.
W samochodach osobowych korzysta się zwykle z klasyfikacji lepkości SAE (J306). Istnieją również inne systemy oznaczania tego parametru jak np. ISO lub AGMA. Istnieją cztery klasy lepkości zimowych SAE (70W, 75W, 80W i 85W) oraz siedem letnich (80, 85, 90 110, 140, 190 i 250).
Współczesne modele najczęściej korzystają z trzech klas zimowych i dwóch letnich w ramach olejów wielosezonowych: 75W-90, 75W-85, 80W-90 oraz 85W-90.
Jak informują mechanicy , eksperymentowanie z doborem oleju kończy się krótszym życiem skrzyni biegów. Warto wiedzieć, że możliwość dopuszczalnych zmian jest tu znacznie mniejsza niż w przypadku olejów stosowanych w silnikach samochodów.
Jeśli chodzi o klasę oleju jakości API, oznaczono ją literami GL (skrót od „Gear Lubricants”, czyli oleje przekładniowe). Wśród olejów do przekładni manualnych stosuje się dwie klasy API: GL-4 oraz GL-5.
Olej klasy GL-4 stworzono z myślą o skrzyniach biegów o średnich i dużych obciążeniach, natomiast klasę GL-5 do przekładni głównych kątowych i skrzyń biegów o bardzo wysokich obciążeniach
W związku z tym, że zauważono, iż dodatki stosowane w olejach klasy GL-5 mogą być zbyt agresywne i powodować korozję mosiężnych synchronizatorów, nie zaleca się stosowania go tam, gdzie producent wskazał na korzystanie z oleju GL-4.