Aktualnie motoryzacja przechodzi pewną transformację, ponieważ producenci samochodów systematycznie odchodzą od manualnych skrzyń biegów. Znalezienie marek klasy średniej i wyższych, w których można mieć popularny drążek do zmiany biegów, jest bardzo trudne, a wręcz czasami niemożliwe. Powody takiej zmiany są minimum dwa: pierwszy to coraz surowsze normy emisji spalin, które można spełnić dzięki między innymi współpracy z automatyczną skrzynią biegów. Po drugie jest to duża wygoda, a klienci doceniają praktyczne rozwiązania.
Przekładnia CVT nadaje się do słabszych samochodów
Dla wielu kierowców wadą CVT jest to, że może ona przenosić skutecznie moment obrotowy mniej więcej na poziomie około 300 Nm. Jednak w materiałach branżowych w sieci można znaleźć sugestie, że optymalnym rozwiązaniem jest w przybliżeniu 200 Nm. Na obecne standardy w motoryzacji wydaje się, że CVT pasuje wyłącznie do średnio mocnych silników benzynowych.
Jednostajny dźwięk podczas przyspieszania!
Z punktu widzenia komfortu akustycznego największą wadą, a w zasadzie cechą, do której większość z nas nie jest przyzwyczajona, są jednostajnie wysokie obroty podczas dynamicznego przyspieszania. To skutkuje wyciem silnika, które bardzo często w niewielkim stopniu łączy się z bardzo szybkim przemieszczaniem się. Przez dziesiątki lat kierowcy przyzwyczaili się do zmiennego zakresu obrotów jednostki napędowej w trakcie rozpędzania.
Dlatego coraz więcej producentów stosuje specjalne oprogramowanie, które symuluje zmiany biegów, aby jazda autem z CVT była bardziej „naturalna”. Efekt dla ucha jest zdecydowanie lepszy, chociaż nadal słychać w tym dużą sztuczność.
Płynność jazdy i niskie spalanie w mieście – największe plusy
Skrzynia biegów CVT jest dla kierowców o spokojnym charakterze za kółkiem. Można styl jazdy porównać do amerykańskiego powolnego sunięcia po bulwarze. Rozpędzamy się dość dynamicznie, wtedy CVT nieco wyje, a później jedziemy ze stałą prędkością. Pozytywne jest również to, że brakuje szarpania i poczucia zmiany biegów. Miłe jest również, niemal natychmiastowe zmienianie kierunku jazdy przód tył. Gdy nabierzemy więcej praktyki, możemy uzyskać niskie wyniki spalania w mieście.