Dzisiaj bardzo dużą popularnością cieszą się silniki trzycylindrowe. Znalezienie pod maską jednostki napędowej z czterema cylindrami powoli jest coraz trudniejsze. Wyżej w rankingu znajdują się sześciocylindrowe i ośmiocylindrowe potwory. Popularny program motoryzacyjny Carwow postanowił sprawdzić w bardzo prosty sposób, jak pojemność silnika oraz liczba cylindrów przekładają się bezpośrednio na osiągi.
Liczba cylindrów powoli spada
Podążanie za normami emisji spalin zmusza producentów do poszukiwania rozwiązań, które pomogą spełnić oczekiwania ustawodawców. Tak pojawił się pomysł na zmniejszenie pojemności jednostki napędowej i ograniczenie liczby cylindrów. Jednocześnie silniki mają zachować dynamikę, mieć zwiększoną moc oraz mniejsze zapotrzebowanie na paliwo. Tak na rynku pojawiły się turbodoładowane motory z trzema cylindrami. Można znaleźć je niemal w każdym samochodzie, o ich wytrzymałości oraz kulturze pracy powstało miliony materiałów, dlatego przejdźmy dalej.
Film pokazał, jak istotna jest praca automatycznej skrzyni biegów
Dążenie producentów samochodów do uzyskania określonej przepisami normy emisji spalin, zmusza inżynierów do modyfikowania oprogramowania silnika oraz skrzyni biegów. Efektem poprawy przyjazności dla środowiska (w teorii), jest pogorszenie osiągów. Większość automatycznych przekładni po gwałtownym dodaniu gazu ma dość długą chwilę zawahania się, po której następuje redukcja biegów.
Takie rozwiązanie ładnie wygląda na wykresie emisji spalin, ale przekłada się na radość z jazdy oraz bezpieczeństwo, ponieważ we wszystkich manewrach musimy uwzględniać czas zwłoki całego systemu na nasze polecenie. W ruchu miejskim być może ma to mniejsze znaczenie, ale poza aglomeracjami, na drogach krajowych sprawia czasami problemy.
Lamborghini, Porsche, Audi i Volkswagen pokazują jak jest
Program o nazwie Carwow bardzo skutecznie udowadnia rzeczy, które możemy tylko przypuszczać. Entuzjaści motoryzacji mają film, gdzie widać jak na dłoni ile warte są zapowiedzi producentów i ekologów. Liczba cylindrów nie ma wpływu na elastyczność jednostki napędowej. Prawidłowa odpowiedź jest w filmie poniżej.