Używany diesel? Na uwagę zasługuje tylko jeden z nich

Kupno używanego samochodu, który napędza diesel zawsze jest obarczony ryzykiem. Wymiana filtra DPF i dwumasowego koła zamachowego, może pochłonąć kilka tysięcy złotych. Są jednak silniki diesla, które nie posiadają tych elementów.

AdobeStock_diesel
Podaj dalej

Czasami mniej, znaczy lepiej

Pierwszy właściciel samochodu z silnikiem wysokoprężnym, wykłada zwykle sporą kasę, ponieważ zakładał, że będzie często nim jeździł, na długich dystansach. W związku z czym, inwestycja zwróci się z nawiązką.

Część nabywców używanych samochodów, wychodzi z założenia, że im mniej elementów, tym mniejsze ryzyko awarii oraz niższe koszty napraw. W tym przypadku, mało skomplikowany wolnossący diesel , z mizerną dynamiką stanowi propozycję , jedynie dla wąskiej grupy klientów.

Wiadomo, że większość zainteresowanych, wybierze „budżetowe” wersje turbo diesli. To zwykle najsłabsze jednostki. Dwumasowe koło zamachowe bowiem, staje się konieczne przy wyższej mocy, a wprowadzenie filtra DPF, wymusiły zaostrzane normy emisji spalin.

DPF

Oto jak można ustalić, czy samochód ma DPF i dwumas, czy nie

Precyzyjne określenie, który samochód nie ma dwumasowego koła i filtra DPF , nie jest łatwe. DPF najpierw pojawił się w krajach zachodniej Europy. A jak wiadomo, to stamtąd polscy kierowcy, sprowadzają używane samochody.

W niektórych silnikach, np. 1.6 HDi, wraz z filtrem, wystąpiło dwumasowe koło zamachowe i turbo o zmiennej geometrii. Najbardziej wiarygodną informację o pierwotnej konfiguracji, zawsze dostarczy nieodzowny numer VIN.

Popularność filtrów cząstek stałych, wzrosła po 2005 r. Wtedy właśnie zaczęła obowiązywać norma emisji Euro 4. W rezultacie wiele diesli, zwłaszcza tych o większej mocy i pojemności, nie było jej w stanie spełnić bez DPF-u.

AdobeStock_diesel

Używany diesel? Warto wybrać jeden z nich

Czy warto szukać samochodów, w których diesel nie ma DPF-u i dwumasy? zdecydowanie tak. Jedynym warunkiem, jest fakt, że akceptujesz, wiek pojazdu, wysoki przebieg, obniżoną kulturę pracy napędu i niewielką moc silnika.

Poniżej znajdziesz najchętniej wybierane silniki typu diesel, które  opublikował magazynauto.pl. Na uwagę zasługuje fakt, że wciąż są montowane w popularnych modelach. Ponadto cieszą się wzięciem na rynku wtórnym, ze względu na fakt, że producenci NIE stosowali ani uciążliwego w eksploatacji filtra cząstek stałych, ani drogiego w wymianie dwumasowego koła zamachowego.

Najchętniej wybierane silniki typu diesel

  1. PSA 1.4 HDi -2001-2009 jeden z najtańszych w eksploatacji diesli (Ford, Peugeot, Mazda, Citroen)
  2. PSA 1.6 HDi-2004-2009, modele dostępne z tym silnikiem: Citroen: C3, C4, Xsara Picasso, Berlingo; Ford: Fiesta VI, Fusion; Peugeot: 207, 307, Partner
  3. PSA 1.9 TD 1992-2001, Citroen: ZX, Xsara, Xantia, Jumpy; Peugeot: 306, 405, Expert
  4. PSA 2.0 HDi 1999-2006, Citroen: Xsara, Xsara Picasso, Xantia, C5 I, Berlingo; Peugeot: 206, 306, 307, 406, Partner, Expert
  5. Fiat 1.3 MultiJet 2003-2009 (pow.75 KM, ma dwumas) Fiat: 500, Panda, Idea, Punto II, Grande Punto, Fiorino, Doblo; Lancia: Ypsilon I, Musa; Opel: Agila I, Corsa C/D, Meriva A; Suzuki: Splash, Swift IV, Ignis
  6. Opel 1.7 DTI/CDTI 2000-2009, Opel: Corsa C, Meriva A, Astra G/H, Combo C; Honda Civic VII
  7. Kia/Hyundai 1.6 CRDi 2006-2011, Hyundai i30 I; Kia: Cerato, Cee’d I
  8. Renault 1.5 dCi 2001-2011, Dacia: Sandero I, Logan I; Renault: Clio II, Thalia I, Modus, Megane II, Kangoo I; Nissan: Micra K12, Note I; Suzuki Jimny
  9. Renault 1.9 dTi 1997-2003, Renault: Clio I, Megane I, Scenic I, Laguna I, Espace III, Kangoo I, Master II; Opel Movano A
  10. Toyota 1.4 D-4D 2001-2008, Toyota: Yaris I/II, Corolla IX, Auris I; Mini One D (R50
  11. Volkswagen 1.4 TDI 1999-2010, Audi A2; Seat: Arosa, Ibiza III/IV, Cordoba II; Skoda: Fabia I/II, Roomster; VW: Lupo, Fox, Polo IV/V
  12. Volkswagen 1.7/1.9 SDI 1995-2003, Seat: Arosa, Ibiza II/III, Cordoba II, Leon I; Skoda: Felicia, Fabia I, Octavia I; VW: Lupo, Polo III/IV, Golf III/IV, Vento, Caddy
  13. Volkswagen 1.9 TDI VP 1991-2000, Audi: 80 B4, A4 B5; Seat: Ibiza II, Toledo I; Volkswagen: Golf III, Passat B5

Przeczytaj również