Jeśli Diesel, to od BMW
Silniki wysokoprężne stają się coraz mniej popularne, zwłaszcza po bardzo głośnym skandalu Dieselgate. Mimo to, kierowcy w Europie wciąż chętnie sięgają po silniki typu Diesel, a wielu producentów próbuje przedłużać ich życie mimo ostrych przepisów Unii. Odpowiedzią ma być elektryfikacja i bardziej wydajne podzespoły.
BMW jest jednym z producentów, który sprzedaje w Europie wiele samochodów z silnikami typu Diesel. Aby sprostać zapotrzebowaniu i spełnić najnowsze normy emisji Euro 6d, BMW całkowicie zmodernizowało swój najbardziej popularny silnik wysokoprężny – 6-cylindrowy B57 o pojemności 3 litrów.
Jednostka jest wspomagana przez układ mild hybrid, który obejmuje 48-woltowy generator rozruchowy. Zapewnia 11 KM dodatkowej mocy, a co ważniejsze, optymalizuje zakres obciążenia silnika i zmniejsza zużycie paliwa.
Większa moc i mniejsze spalanie
Aby jeszcze bardziej zwiększyć wydajność, partnerzy BMW z firmy Garrett opracowali nową generację dwustopniowych turbosprężarek ze zmienną geometrią. Umożliwiają one jednostce typu Diesel osiąganie lepszych wskaźników zużycia paliwa i osiągów. Do konwencjonalnego dwustopniowego układu turbo dorzucili kilka technicznych innowacji.
Jedną z nich jest wykorzystanie siedmiu portów w zintegrowanym kolektorze wydechowym. Sześć z nich jest zamontowanych na wydechu, a jeden w recyrkulacji spalin (EGR). Razem te porty pomagają zwiększyć kontrolę zmian ciśnienia wlotowego i wydechowego, poprawiając zarówno wysokie, jak i niższe ciśnienie turbosprężarek VNT.
Kolejnym dodatkiem jest elektronicznie sterowany zawór obejściowy turbiny. Współpracuje on z dwoma siłownikami VNT w celu zwiększenia reaktywności silnika, zwłaszcza przy przejściu z pracy jednostopniowej na dwustopniową. Według firmy Garrett, reakcja przepustnicy i dostarczanie momentu obrotowego są teraz bardziej płynne i mocniejsze.
Najnowsza technologia
Dodanie najnowszej technologii VNT do turbiny wysokociśnieniowej poprawia też kontrolę doładowania na niskich obrotach. Co więcej, przejście do drugiego etapu niskiego ciśnienia następuje przy wyższych prędkościach obrotowych (2250 obr/min). Dzięki temu w drugim etapie osiągamy lepszy zakres roboczy na wyższej wydajności.
Turbosprężarki wykorzystują też chłodzony wodą kompresor, który poprawia wydajność systemu EGR. Zmniejsza też produkcję szkodliwych gazów przed przejściem spalin do urządzenia oczyszczania spalin.
Wszystko to, o czym piszemy, jest standardowym wyposażeniem BMW z silnikami typu Diesel. Dodatkowo, dwustopniowy system oczyszczania NOx został znacznie ulepszony. Jest teraz wyposażony w katalizator utleniający i specjalną powłokę selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) na filtrze cząstek stałych. W celu optymalnej redukcji emisji tlenków azotu na wylocie systemu zintegrowano drugą jednostkę dozującą.
Z wykorzystaniem tych technologii, 3-litrowy Diesel o oznaczeniu B57 może wytwarzać 340 KM i dysponować momentem 700 Nm. Znajdziemy go w takich modelach jak 740d xDrive, X5 xDrive 40d lub X6 xDrive 40d. Silnik został wprowadzony w Europie w zeszłym roku i jest w pełni zgodny z rygorystycznymi normami emisji Euro 6d.