Skala problemu zależy rzecz jasna od koloru kontrolki i jej funkcji. Na desce rozdzielczej mogą pojawić się trzy kolory kontrolek:
- Zielony – pojawienie się takiej kontrolki pełni rolę informacyjną. Nie musisz się martwić, że coś poważnego się dzieje
- Żółty – takie kontrolki mają charakter informacyjny i ostrzegawczy. W tym przypadku zalecana jest diagnostyka, bowiem jak zbagatelizujesz ten problem, możesz narazić się na większe koszty
- Czerwony – ostrzeżenie przed awarią. W takim przypadku od razu zatrzymaj samochód, bo to oznacza, że któryś element twojego samochodu nie funkcjonuje należycie
Jeśli chodzi o kolor zielony, to nie ma powodów do obaw. Kolor ten najczęściej informuje nas o kierunkowskazach, tempomacie oraz włączaniu świateł mijania. Nieco gorzej sytuacja wygląda, jeśli zacznie świecić się kontrolka żółta. Kolor żółty nie musi, ale może oznaczać konieczność skierowania swojego samochodu do mechanika.
Niektóre samochody w ten sposób informują np. o niedomkniętym wlewie paliwa, awarii systemu ESP czy też wykryciu oblodzonej nawierzchni drogi. Gorzej, jeśli pojawi się ikona zębatki z wykrzyknikiem, bowiem ona może oznaczać zbliżającą się awarię skrzyni biegów. Podobnie jak ikona check-engine w formie „silnika”, która informuje nas o możliwej awarii.
Kolor czerwony to największe zło
Kolor czerwony to z pewnością kolor, którego nikt z nas nie chciałby oglądać na swojej desce rozdzielczej. Czasami jednak i on się pojawi i trzeba przyznać, że jest to poważny powód do niepokoju. Jeśli zobaczysz kontrolę wykrzyknika z kreskami po lewej i prawej stronie to najprawdopodobniej chodzi o awarię systemu hamulcowego. Czasami taka kontrolka pojawia się też, jeśli nie zwolniłeś ręcznego, jednak jeśli jesteś pewien, że to zrobiłeś, to diagnoza może być tylko jedna.
Kontrolka z otwartymi drzwiami oznacza niedomknięcie drzwi w pojeździe, natomiast ikonka akumulatora najprawdopodobniej oznacza jego rozładowanie. Kolejnymi ważnymi rzeczami jest symbol kropelki, który informuje o niewielkiej liczbie oleju oraz kierownica z wykrzyknikiem, która informuje o problemach z układem wspomagania. Czerwony kolor często informuje również o awarii ABS, klocków hamulcowych, czy też silnika, dlatego też pod żadnym pozorem nie możesz lekceważyć takiej kontrolki! Niezwłocznie przerwij jazdę, sprawdź źródło problemu i od razu skontaktuj się z mechanikiem!