Już w ten weekend czekają nas wyścigowe emocje związane z Robertem Kubicą. Zawodnik ORLEN Team zadebiutuje w kultowym 24-godzinnym wyścigu Daytona.
24h Daytona na start. Zaczynamy wyścigowy sezon z Robertem Kubicą
Historia imprezy sięga 1962 roku, gdy zorganizowano trzygodzinną rywalizację. Najlepszy okazał się wówczas korzystający z Lotusa 19 Dan Gurney. Dwa lata później zmagania odbywały się na dystansie 2000 km. Z dużo dłuższą próbą świetnie poradzili sobie Pedro Rodriguez i Phill Hill, którzy poprowadzili Ferrari 250 GTO.
Pierwsza edycja 24-godzinnych zmagań odbyła się w 1966 roku i od tego czasu niemal nieprzerwanie jest częścią światowych wyścigów. Pierwszą historyczną edycję wygrali Ken Miles i Lloyd Ruby za kierownicą kultowego Forda GT40 MKII. Od tego czasu wyścig nie odbył się tylko raz. W 1974 roku odwołano rywalizację ze względu na kryzys paliwowy.
Rekordzistami imprezy są Hurley Haywood i Scott Pruett, którzy wygrywali pięciokrotnie. Pierwszy z Amerykanów robił to w 1973, 1975, 1977, 1979 i 1991 roku. Drugi uczynił to w 1994, 2007, 2008, 2011 i 2013 roku. Wśród producentów rekordzistą jest Porsche, które triumfowało 18 razy. Drugi w klasyfikacji wszechczasów Riley świętował zwycięstwo 10 razy.
Tor na którym będą rywalizować zawodnicy powstał już w 1959 roku i jest jednym z najbardziej znanych obiektów w USA. Biorąc pod uwagę położenie, dużo bardziej popularna jest owalna nitka wykorzystywana do wyscigu Daytona500.
Podczas 24-godzinnego wyścigu wykorzystywana jest inna konfiguracja toru, która również wykorzystuje owalne fragmenty. Zawodnicy będą mierzyć się z okrążeniem mierzącym 5,73 km. Pierwszy raz w tej konfiguracji kierowcy mogli sprawdzić się w 1985 roku. Zawodnicy mają do pokonania dwanaście zakrętów, a kierunek jazdy jest przeciwny do ruchu wskazówek zegara. Rekordzistą jest Oliver Jarvis, który za kierownicą Mazdy RT24-P DPi w 2019 roku uzyskał czas 1:33,685.
Kibice Formuły 1 lub znanych w Europie wyścigów mogą doznać lekkiego szoku przeglądając harmonogram rywalizacji. O ile sam wyścig odbędzie się w dniach 30-31 stycznia, o tyle „wyścigowy weekend” ruszy już 22 stycznia.
Na tydzień przed właściwą imprezą zaplanowano Roard Before the Rolex 24h Daytona podczas której poza przetestowaniem maszyn, zawodnicy powalczą w wyścigu kwalifikacyjnym. Piątek będzie stał jednak pod znakiem dwóch sesji treningowych. Pierwsza potrwa godzinę, a druga godzinę i 15 minut.
Sobota to kolejny trening, który potrwa godzinę. Po nim zaplanowano „kwalifikacje do kwalifikacji”. Między 21:00 a 22:05 czasu polskiego odbędą się kwalifikacje do wyścigu kwalifikacyjnego, by ustalić pozycje startowe.
Niedziela będzie stała pod znakiem czwartego treningu, który potrwa dwie godziny, 20-minutowej rozgrzewki i wyścigu kwalifikacyjnego Motul Pole Award 100.
Po intensywnym weekendzie zawodnicy będą mieli trzy dni wolne i powrócą na tor w czwartek 28 stycznia. Podobnie jak na początku rywalizacji będą czekać ich dwa treningi, które łącznie będą trwać dwie godziny i 15 minut. Piątek to kolejne dwa treningi. Pierwszy z nich będzie trwał godzinę i 45 minut, drugi godzinę. Walka w 24-godzinnym wyścigu rozpocznie się w sobotę o 21:40 czasu polskiego.
Do rywalizacji zgłoszono 50 zespołów, wśród których znalazło się miejsce dla ekipy High Class Racing, w barwach której wystartuje Robert Kubica. Polak skorzysta z Oreci LMP2 i w swojej klasie będzie miał dziewięciu rywali. Za kierownicą auta kierowca ORLEN Team będzie zmieniał się z Dennisem Andersenem, Andersem Fjordbachem i dobrym znajomym z zeszłorocznych startów w DTM: Ferdinandem Habsburgiem.
Czołówkę listy tworzy siedem ekip klasy DPi, która jest porównywalna do maszyn LMP1. W najmocniejszych autach ujrzymy m.in. Kevina Magnussena, Loica Duvala, Marcusa Ericssona, Filipe’a Albuquerque, Felipe Nasra, Mike’a Conway’a, Kamui’ego Kobayashi’ego Olivera Jarvisa, Olivera Pla czy Juana Pablo Montoyę.
W stawce LMP2 platynową licencję, którą może pochwalić się również Robert Kubica, mają Giedo van der Garde, Nicolas Lapierre i Christopher Mies. Osiem ekip klasy LMP2 skorzysta z Orec, a po jednym zespole zdecydowało się na Ligiera i Dallarę. Wszystkie maszyny będą wyposażone w silniki Gibsona i opony Michelina. Co więcej cała 50-zespołowa stawka skorzysta z opon francuskiego producenta.
Harmonogram*
Piątek (22.01.2021)
17:30–18:30 Trening 1
22:15–23:30 Trening 2
Sobota (23.01.2021)
16:30–17:30 Trening 3
21:00–22:05 Kwalifikacje do wyścigu kwalifikacyjnego
Niedziela (24.01.2021)
01:00–03:00 Trening 4
16:00–16:20 Rozgrzewka
20:05–21:45 Wyścig kwalifikacyjny Motul Pole Award 100
Czwartek (28.01.2021)
17:05–18:05 Trening 1
21:20–22:35 Trening 2
Piątek (29.01.2021)
1:15–3:00 Trening 3
17:20–18:20 Trening 4
Sobota (30.01.2021)
21:40 – Start wyścigu 24h Daytona
*-godziny czasu polskiego