Najlepsze marki i modele aut WRC drugiego 10-lecia XXI wieku

Już tylko kilkanaście dni zostało do zakończenia drugiego dziesięciolecia XXI wieku i postanowiłem w statystyczny sposób zgodnie z zapowiedziami wybrać najlepszą markę oraz model auta WRC minionych 10 lat.

Najlepsze marki i modele aut WRC drugiego 10-lecia XXI wieku
Podaj dalej

Już wiecie, że wśród kierowców najlepszy okazał się Sebstien Ogier, a cały ranking znajdziecie tutaj.

System znalezienia najlepszego

W ostatnich 10 latach zorganizowano 124 rundy mistrzostw świata. Na liście zwycięzców rund pojawiło się zaledwie osiem modeli aut. Na podium mogliśmy podziwiać dziewięć różnych konstrukcji. Cztery maszyny zapewniły swoim załogom mistrzostwo świata. Słabsze lata WRC sprawiły także, że na podium oglądaliśmy jedynie sześciu różnych producentów. Rajdy wygrywało pięciu z nich.

Biorąc pod uwagę mistrzowskie tytuły, wygrane rajdy oraz podia postanowiłem użyć współczynników, by to liczby, a nie moje subiektywne zdanie wskazało najlepszych. Każde mistrzostwo jest warte 10 punktów, każde zwycięstwo 5 punktów, a każde podium 2,5 punktu.

Modele – miejsca 7-9

Miejsce 9 – Mini John Cooper Works WRC
0 tytułów mistrzowskich
0 wygranych rajdów
3 miejsca na podium

Zdecydowanie najsłabsza konstrukcja klasy WRC ostatnich lat. Projekt, który miał potencjał, nie został wykorzystany. Za kierownicami Mini zasiadali m.in. Dani Sordo i Kris Meeke, ale zdołali wywalczyć jedynie trzy podia. Fabryczny projekt jak szybko się pojawił, tak równie szybko zniknął z oesów.

Miejsce 8 – Hyundai i20 WRC
0 tytułów mistrzowskich
3 wygrane rajdy
20 miejsc na podium

Hyundai powracając na trasy rajdowych mistrzostw świata postawił na model i20. Jakież to było inne auto od znanego z przełomu wieków Accenta. Również fabryczna ekipa zmieniła swoje oblicze i od czasu powrotu do dziś jest uznawana za jedną z najlepszych pod względem organizacyjnym. Dowodem tego są trzy triumfy odniesione przez i20 WRC.

Miejsce 7 – Citroen C3 WRC
0 tytułów mistrzowskich
6 wygranych rajdy
30 miejsc na podium

O ile projekt wcześniej wspomnianego Mini był jednym z najgorszych projektów w ostatnich latach w WRC, tak model C3 jest najgorszym autem najnowszej ewolucji klasy. Po latach dominacji Citroen stanął przed trudnym zadaniem stworzenia auta bez pomocy Sebastiena Loeba. Niestety dla francuskiej marki nie udało się to. Nawet zatrudnienie Sebastiena Ogiera nie odmieniło ostatniej konstrukcji Citroena i marka zdecydowała się pożegnać z mistrzostwami świata.

Miejsca 4-6

Miejsce 6 – Ford Fiesta WRC’17
2 tytuły mistrzowskie
9 wygranych rajdów
32 miejsca na podium

Po zmianie przepisów mistrzostw świata dzieło M-Sportu przebojem podbiło rajdowe trasy. Ogromna zasługa w tym Sebastiena Ogiera, który w barwach brytyjskiej ekipy dwukrotnie wywalczył mistrzowskie tytuły. Niestety z upływem lat Fiesta staje się coraz słabsza, a w 2020 roku załoga korzystająca z niej tylko raz wywalczyła podium rundy WRC.

Miejsce 5 – Ford Fiesta WRC
0 tytułów mistrzowskich
6 wygranych rajdów
57 miejsc na podium

Pierwsza ewolucja Fiesty WRC, mimo że nie pozwoliła wywalczyć mistrzostwa świata, to wielokrotnie doprowadzała swoich zawodników na podium. Wystarczy wspomnieć, że w mijających dziesięciu latach tylko dwa modele częściej pojawiały się w czołowej trójce. Piąte miejsce jak najbardziej zasłużone.

Miejsce 4 – Hyundai i20 Coupe WRC
0 tytułów mistrzowskich
14 wygranych rajdów
47 miejsc na podium

W ostatnich latach jesteśmy świadkami zaciętego pojedynku miedzy Hyundaiem i Toyotą, a model i20 Coupe WRC pozwala kierowcom koreańskiej marki na walkę. O ile nie udało się zdobyć mistrzostw wśród kierowców, o tyle marka dwukrotnie świętowała wśród zespołów.

Wielka trójka

Miejsce 3 – Toyota Yaris WRC
2 tytuły mistrzowskie
17 wygranych rajdów
40 miejsc na podium

Podium otwieramy z przytupem i autem, które zapewniło załogom dwa mistrzowskie tytuły. Toyota Yaris, podobnie jak przy Hyundaiu okazała się idealnym modelem przeznaczonym na powrót do mistrzostw świata. O ile w pierwszej fazie testów niezbyt wielu kierowców mogło zachwalać japońską konstrukcję, o tyle po dołączeniu do ekipy Jari-Mattiego Latvali udało się stworzyć auto gotowe do wygrywania. Co więcej Yaris jest najlepszą współczesną konstrukcją.

Miejsce 2 – Citroen DS3 WRC
2 tytuły mistrzowskie
26 wygranych rajdów
67 miejsc na podium

Citroen zasłużenie pojawił się w czołowej trójce tego rankingu. O ile ostatnie lata francuskiej marki nie należały do najlepszych, o tyle początek dekady był fenomenalny. Dwa mistrzowskie tytuły, 26 triumfów i 67 miejsc na podium zapewnił DS3 WRC drugie miejsce. Citroen ze swoją konstrukcją z pewnością znalazłby się na czele rankingu, gdyby nie…

Miejsce 1 – Volkswagen Polo WRC
4 tytuły mistrzowskie
43 wygrane rajdy
87 miejsc na podium

Polo R WRC zdeklasowało konkurencję w mijającym dziesięcioleciu. Niemiecka marka z przytupem pojawiła się w mistrzostwach świata i po eksperymentalnym sezonie spędzonym w Skodzie Fabii S2000 stworzyła auto przeznaczone do wygrywania. Podczas czterech lat dominacji pozostali mogli jedynie liczyć na błędy kierowców Volkswagena. Nie było innych szans na wywalczenie chociażby miejsca na podium. Niestety tak jak mocno Volkswagen pojawił się w WRC, tak spektakularnie je opuścił. Gdy już trwały prace rozwojowe nad nowym Polo, marka zawiesiła swój program startów.

PRODUCENCI

W rankingu producentów znalazło się tylko sześć marek i w znaczącym stopniu pokrywa się on z rankingiem modeli, więc bez zbędnego przedłużania tak wyglądają najlepsi producenci na trasach WRC w mijającym dziesięcioleciu.

Miejsce 6 – Mini
0 tytułów mistrzowskich
0 wygranych rajdów
3 miejsca na podium

Miejsce 5 – Toyota
2 tytuły mistrzowskie
17 wygranych rajdy
40 miejsc na podium

Miejsce 4 – Hyundai
0 tytułów mistrzowskich
17 wygranych rajdy
67 miejsc na podium

Czołowa trójka

Miejsce 3 – Ford/M-Sport
2 tytuły mistrzowskie
15 wygranych rajdy
89 miejsc na podium

Miejsce 2 – Citroen
2 tytuły mistrzowskie
32 wygrane rajdy
86 miejsc na podium

Miejsce 1 – Volkswagen
4 tytuły mistrzowskie
43 wygrane rajdy
87 miejsc na podium

Przeczytaj również