LPG w odwrocie
Strona internetowa Autogas UK informuje, że Shell podjął decyzję o zamknięciu wszystkich punktów sprzedaży LPG. Ostatni działający zakład na autostradzie A1 w Haddon został zamknięty 29 października.
Oficjalne oświadczenie: – Po analizie biznesowej przeprowadzonej przez zarząd, podjęliśmy trudną decyzję o likwidacji sieci tankowania LPG. Autogas był wspólnym przedsięwzięciem firm Shell i Calor. Choć kierowcy pojazdów LPG nie będą już mogli tankować na stacjach Shell, nadal istnieje duża sieć stacji LPG w Wielkiej Brytanii z dostępną infrastrukturą do obsługi LPG.
Rzecznik firmy Autogas powiedział, że decyzja o wyjściu z brytyjskiego rynku była podyktowana kilkoma czynnikami. Popyt na LPG w transporcie spadł z powodu zmieniających się preferencji klientów. A także rosnącej dostępności innych paliw o niższej emisji dwutlenku węgla. W związku z tym nasze zakłady produkujące gaz są w coraz mniejszym stopniu wykorzystywane. Dlatego wycofujemy ofertę LPG.
Co na to producenci?
– Obecna sieć tankowania autogazu została zainstalowana około 20 lat temu i jako taka wymagałaby znacznych inwestycji w celu utrzymania długoterminowego bezpiecznego zgodnego z przepisami funkcjonowania tych obiektów.
W Wielkiej Brytanii istnieje wiele firm oferujących konwersję LPG na rynku wtórnym. Ale jedynym producentem, który sprzedaje samochody wyposażone fabrycznie w LPG jest Dacia. Marka wprowadziła niedawno na rynek opcję układu napędowego Bi-Fuel. System dostępny jest w modelach Duster, Sandero i Logan MCV. Udostępnia przełączenie się z zasilania benzyną na LPG na żądanie.
W kwietniu 2018 roku w Wielkiej Brytanii poruszało się aż 120 000 pojazdów zasilanych LPG. Jednakże, co roku sprzedaje się tam zaledwie 4000 samochodów, co stanowi 0,2% ruchu drogowego.