Potężny Diesel i niewyobrażalne cyfry
14-cylindrowa wersja rozpoczęła swoją służbę we wrześniu 2006 roku na pokładzie Emmy Maersk. Konstrukcja jest podobna do starszego silnika RTA96C, ale z technologią Common Rail, która traiła w miejsce tradycyjnego wałka rozrządu, pompy paliwa i siłowników hydraulicznych.
Dzięki temu silnik generuje maksymalną wydajność przy niższych obrotach na minutę, niższym zużyciu paliwa i niższych poziomach szkodliwych emisji.
14-cylindrowy silnik jest przełomowy w dziedzinie napędu statków. Roszerza dostępną moc, aby dopasować ją do nowej generacji dużych kontenerowców. Łączy zalety sprawdzonych, niezawodnych konstrukcji silników z pełną elastycznością technologii Common Rail RT-flex.
Tradycyjne silniki okrętowe budowane były z maksymalnie 12 cylindrami. Uznano jednak, że kontenerowce będą potrzebować więcej, więc zastosowano rozwiązanie pozwalające rozszerzyć zakres mocy silnika do 107390 KM, oferując również 13- i 14-cylindrowe jednostki.
Dobrze znana konstrukcja
14-cylindrowy RT-flex96C oparty jest zatem na dobrze znanej konstrukcji 12-cylindrowej. Korzysta więc z bogatego doświadczenia serwisowego z silnikami tego samego typu. Na ten moment na całym świecie używanych jest około 300 silników RT-flex96C i RTA96C.
Zużycia paliwa przy makymalnej mocy wynosi 0,12 kg na KM na godzinę. Zyżycie paliwa przy maksymalnej ekonomii to z kolei 0,11 kg na KM na godzinę. Przy maksymalnej ekonomii silnik przekracza 50% sprawności cieplnej.
Dla porównania, większość silników samochodowych i małych silników lotniczych ma wartości w zakresie 0,18-0,27 kg/KM/godz. Z kolei zakres sprawności cieplnej nie przekracza 30%. Nawet przy najbardziej wydajnym ustawieniu mocy, 14-cylindrowa jednostka zużywa 6280 litrów oleju opałowego na godzinę.