Które są jednak najlepsze z najlepszych?
W segmencie „supermini” specjaliści od bezpieczeństwa byli najbardziej zadowoleni z wyników Renault Clio i Audi A1. Srebrny medal w tej konkurencji otrzymał Ford Puma.
W klasie małych samochodów rodzinnych najlepszy okazał się Mercedes-Benz CLA, wyprzedzając Mazdę 3. Nagrodę za duży samochód rodzinny podzieliły między sobą Tesla Model 3 oraz BMW Serii 3.
Oba luksusowe modele uzyskały identyczne wyniki ogólne, przy czym BMW lepiej chroni pieszych, a Tesla wygrywa funkcjami Safety Assist. Trzecie miejsce zajęła Skoda Octavia.
Wśród dużych SUVów najlepsza okazała się Tesla Model X, wśród średnich SEAT Tarraco, który swoje DNA dzieli z Volkswagenem Tiguanem i Skodą Kodiaq. Nagroda dla małej terenówki powędrowała do Subaru Forestera. Srebrny medal trafił do Mazdy CX-30 i Volkswagena T-Cross.
Na koniec – w kategorii hybrydowej i elektrycznej o dominację walczyły dwie Tesle. Ostatecznie lepszy okazał się Model 3, a drugie miejsce zajął Model X.
Jak wyłaniano zwycięzców? Według Euro NCAP obliczono ważoną sumę wyników w każdej z czterech kategorii: dorosły, dziecko, pieszy oraz asystent bezpieczeństwa. Suma wyników osiąganych w każdej z kategorii posłużyła do porównania pojazdów.
Samochody, które zakwalifikowały się do „Best in class” testowane były ze standardowym wyposażeniem bezpieczeństwa. Dodatkowe oceny oparte na wyposażeniu opcjonalnym są wykluczone.
Zwycięzcy Euro NCAP 2019:
Supermini: Audi A1 i Renault Clio (Ford Puma)
Mały samochód rodzinny: Mercedes-Benz CLA (Mazda3)
Duży samochód rodzinny: Tesla Model 3 i BMW 3-Series (Skoda Octavia)
Duży samochód terenowy: Tesla Model X (Seat Tarraco)
Mały samochód terenowy / MPV: Subaru Forester (Mazda CX-30 i VW T-Cross)
Hybrydowy i elektryczny: Tesla Model 3 (Tesla Model X)