Pół litra oleju na jedną wymianę to górna granica przyzwoitości – większość producentów samochodów dopuszcza nawet zużycie oleju w postaci 1 litra na 1000 kilometrów. Pamiętajmy jednak, aby pieczołowicie kontrolować to zużycie w naszym samochodzie. Do momentu gdy samochód nie dymi – nie ma się czym przejmować.
Co, jeśli oleju zacznie ubywać więcej? Pierwszą przyczyną może być rzecz jasna nieszczelna miska olejowa i jej sprawdzenie to pierwszy krok, który musimy poczynić. Przytarcie o chodnik, czy „śpiącego policjanta” czasami może zakończyć się przedziurawieniem miski – wtedy sprawa jest oczywista.
Jeśli jednak powodem ubywania oleju nie są wycieki, oznacza to, że silnik najprawdopodobniej spala olej. Powodów może być wiele, jednak do najczęstszych należą nieszczelne pierścienie lub uszczelniacze zaworowe, przyczyniające się do szybszego spalania oleju.
W niektórych samochodach przyczyną może być także nieszczelny separator oleju, czyli „po polsku” – odma.
Dlaczego nie należy czekać z naprawą? Jeśli olej dostanie się do płynu chłodniczego, pozbycie się tego problemu może okazać się bardzo kosztowne.