No Trace Expedition to najnowsza wyprawa Marka Kamińskiego, która przełamuje stereotypy i wyznacza nowy kanon w dziedzinie podróżowania. Podczas około dwumiesięcznej podróży Kamiński przemierzy pół świata – z Polski do Japonii – samochodem elektrycznym Nissan LEAF, aby pokazać, że możemy zdobywać nawet ciężko dostępne miejsca na świecie jednocześnie żyjąc w zgodzie z naszym środowiskiem naturalnym.
W czasie wyprawy podróżnik stosuje nowoczesne rozwiązania technologiczne, aby pozostawiać jak najmniej śladów swojej obecności w naturze, a pozostawiać jedynie pozytywne ślady w ludzkich umysłach. Podobnie jak w przypadku podróży polarnych wszystkie śmieci zabiera ze sobą.
Marek Kamiński: To zaledwie początek trasy, a już widzę jak wielu ludzi faktycznie chce podejmować działania, które będą realnie przekładać się na polepszenie obecnej sytuacji, w której niemalże na każdym kroku napotykamy bezmyślnie porzucone śmieci. Wystarczy naprawdę niewiele, aby zmieniać świat. Można zacząć od małych rzeczy, np. używania dzbanka lub butelki z filtrem zamiast kupowania wody w plastikowych butelkach, które później wyrzucamy, a jeśli już kupujemy wodę w plastikach, segregujmy je, by zyskały drugie życie poprzez recykling.
Za Markiem Kamińskim już ponad 4 tysiące przejechanych kilometrów w duchu idei „no trace”. Podróżnik wziął udział w wielu spotkaniach min. w Kaliningradzie, Ogre (Łotwa) i Moskwie. Spotkał się z ludźmi, dla których podróżowanie zgodnie z zasadą niepozostawiania śladów jest niezwykle interesujące i jest przede wszystkim
czymś nowym, oraz z działaczami ekologicznymi, którzy w Rosji realizują te idee na co dzień.
Zadaniem Marka Kamińskiego jest zwrócenie uwagi ludziom napotkanym po drodze, jak ważne dla dobra naszej planety są nasze codzienne nawyki i czynności, niezależnie od tego, gdzie aktualnie się znajdujemy, co robimy i z jakiego kraju jesteśmy. Troska o lepszy świat wymaga odwagi – ale to my musimy nadać sensu naszym działaniom i zacząć od siebie, najlepiej od zaraz.
Organizatorem projektu jest Instytut Marka Kamińskiego. Projekt wspierają Sponsorzy Strategiczni: Nissan, PKN ORLEN oraz Invena S.A. Wśród Partnerów Technicznych znalazły się: Salewa, Mentz Electric, Traveler by ShareMap, Koło Naukowe ADek, PIMOT, a Partnerami Merytorycznymi są: Infuture Hatalska Foresight Institute, Fundacja Alter Eko, Little Greenfinity oraz Świat z Bliska.