Największe emocje tradycyjnie będzie wzbudzać rywalizacja 15 stałych uczestników kategorii Supercars, w której rywalizacja odbywa się przy użyciu 600-konnych samochodów z napędem na 4 koła, które do setki przyspieszają w 1,9 sekundy.
KTO POKONA SKANDYNAWÓW?
Tytułu wśród kierowców królewskiej kategorii broni Johan Kristofferson. Do tej pory ta sztuka udała się jemu koledze zespołowemu, Petterowi Solbergowi (2014, 2015), a następnie Mattiasowi Ekströmowi (2016). Nowym partnerem tego drugiego w zespole EKS Audi Sport będzie Andreas Bakkerud.
Ponad połowa stałych kierowców to Skandynawowie. Największą szansę na przerwanie ich dominacji ma rekorodzista rajdów WRC, Sébastien Loeb, który będzie reprezentował fabryczny zespół Peugeota (francuski producent od tego sezonu w pełni firmuje rallycrossowy program realizowany przez Hansen Motorsport). Drugim najpoważniejszym zagrożeniem dla wikingów będzie Rosjanin, Timur Timercjanow.
NOWE SAMOCHODY
W padoku WRX pojawią się samochody Supercars na bazie aut 6 różnych producentów. Oprócz znanych już Audi S1 quattro, Forda Fiesty, Peugeota 208 i Volkswagena Polo R, pojawią się Renault Megane RS i Hyundai i20.
Nowy pojazd francuskiego producenta (bez fabrycznego wsparcia centrali) zrealizowała firma Prodrive, która niegdyś prowadziła fabryczny program Subaru w WRC.
Z kolei samochody koreańskiej fabryki do WRX wprowadza zespół GRX Taneco, na którego czele stoi dwukrotny rajdowy mistrz świata, Marcus Grönholm (jednym z kierowców będzie jego syn, Niclas).
Lista stałych zgłoszeń Supercars:
Mattias Ekström |
EKS Audi Sport |
Audi S1 |
Andreas Bakkerud |
||
Guerlain Chicherit |
GC Competition |
Renault Megane RS |
Jérôme Grosset-Janin |
||
Niclas Grönholm |
GRX Taneco |
Hyundai i20 |
Timur Timercjanow |
||
Kevin Eriksson |
Olsbergs MSE |
Ford Fiesta |
Robin Larsson |
||
Petter Solberg |
PSRX Volkswagen |
Volkswagen Polo R |
Johan Kristoffersson |
||
Sébastien Loeb |
Peugeot Team Total |
Peugeot 208 |
Timmy Hansen |
||
Kevin Hansen |
||
Gregoire Demoustier |
Sébastien Loeb Racing |
Peugeot 208 |
Jānis Baumanis |
Team Stard |
Ford Fiesta |
KONTROLA KOSZTÓW
W sezonie 2018 wprowadzono kontrolę kosztów, która objawia się ograniczeniem ilości silników na sezon z trzech do dwóch. Znacząco zredukowano także dostępność turbosprężarek, których teraz można mieć 4 na cały sezon (wcześniej 2 na na każdą rundę!).
Każdy kierowca może skorzystać z maksymalnie 12 opon w trakcie zawodów, z czego od trzeciej rundy 8 sztuk ogumienia będzie mogło być nowe, a pozostałe 4 muszą pochodzić z poprzedniej rundy.
Dla wyrównania szans zdecydowano się na 2 zestawy przełożeń skrzyni biegów na sezon (wcześniej istniała pełna dowolność), a tylny pakiet aerodynamiczny musi być taki sam przez cały rok.
NOWE TORY
W kalendarzu imprez największą nowością jest pojawienie się Stanów Zjednoczonych, w których do tej pory prym wiodła seria Global Rallycross Championship (od tego roku nie będzie w niej Supercars). Pod koniec września stawka WRX zawita do Austin na Circuit of the Americas.
Legendarny brytyjski obiekt Lydden Hill zostanie zastąpiony obiektem znanym z Formuł 1, czyli Silverstone. W ubiegłym roku Niemcy miały aż 2 rundy mistrzostw świata, teraz będzie to tylko jedna na torze Estering w Dolnej Saksonii (Buxtehude).
DANE TECHNICZNE SUPERCARS
Silnik: poj. 2050 cm3 turbodoładowany (z 45mm zwężką)
Moc: 600 KM
Minimalna waga: 1300 kg z kierowcą
Skrzynia biegów: ręczna, sekwencyjna, bez łopatek, 5 lub 6 przełożeń
Maksymalny moment obrotowy: 900 Nm
Przyspieszenie od 0 do 100 km/godz.: 1,9 sekundy
Koła: 17-calowe obręcze (250 mm maksymalnej szerokości)
Opony: Cooper Tires 205/260-17 lub 225/640-17 na sucho (profilowany bieżnik) lub 210/635 R17 na mokro (profilowany bieżnik) – każdy rozmiar w jednej mieszance
Paliwo: P1 Racing 102 oktany
SCHEMAT WEEKENDU
Każda runda zaczyna się od wolnych treningów, po których rozgrywane są 4 sesje wyścigów kwalifikacyjnych, następnie 2 biegi półfinałowe i na końcu finał.
Kwalifikacje odbywają się na dystansie 4 okrążeń z maksymalnie 5 kierowcami na starcie. W sesji Q1 pozycje startowe ustalane są w drodze losowania. Od Q2 do Q4 start do wyścigu odbywa się na podstawie czasów uzyskanej w poprzedniej sesji.
Do biegów półfinałowych awansuje 12 najlepszych kierowców. Wyścigi odbywają się w 6-osobowym składzie. W jednym rzędzie na starcie ustawione są po 2 samochody. Zawodnicy ścigają się na 6 okrążeniach. Podium każdego półfinału premiowane jest awansem do biegu finałowego.
Finał rozgrywany jest na tych samych zasadach jak półfinały. Zwycięzca finału jest triumfatorem całych zawodów niezależnie od liczby uzyskanych punktów. Podczas wszystkich wyścigów weekendu należy raz pokonać joker lap, czyli alternatywną nitkę toru. Niespełnienie tego warunku karane jest doliczeniem 30 sekund.
Punkty zdobywane w trzech etapach. Najlepszy kierowca kwalifikacji otrzymuje 16 punktów, szesnasty 1 punkt (pozostałe miejsca między nimi adekwatnie do schematu). W półfinałach zwycięzca otrzymuje 6 punktów, a każdej kolejne miejsce premiowane jest jednym punktem mniej od wyższego. W finale punkty zdobywa się według klucza 8-5-4-3-2-1. W jednej rundzie można zatem zdobyć maksymalnie 30 oczek (16+6+8).
Wszystkie zdobyte punkty liczą się do punktacji rocznej. W klasyfikacji zespołów liczone są punkty dwóch najlepszych kierowców. W przeciągu sezonu ekipy mogą zmieniać swoich zawodników.
GDZIE OGLĄDAĆ TRANSMISJE Z FIA WORLD RALLYCROSS 2018?
Polskim nadawcą mistrzostw świata w rallycrossie jest Polsat Sport, który będzie pokazywał 2,5-godzinne retransmisje eventów. Relacja z pierwszej rundy w Barcelonie zaplanowana jest na niedzielę, 15 kwietnia o godz. 23:00 (nie będzie powtórek) w kanale Polsat Sport Extra.
Ze względu na brak transmisji na żywo w konwencjonalnej telewizji, oficjalny kanał YouTube World RX udostępni transmisję live dla widzów z Polski.
Tekst: Marcin Zabolski
Tagi: WRX, World RX, Rallycross