Najmłodszym kierowcą, który zwyciężył w rundzie WRC jest Jari-Matti Latvala. Fin dokonał tego w 2008 roku, w wieku 22 lat, 10 miesięcy i 7 dni. Dlaczego wspominamy o tym fakcie akurat teraz? Sytuacja dokonała się bowiem podczas Rajdu Szwecji, a dokładniej jego 57. edycji. Na liście zgłoszeń pojawiło się wtedy 61 duetów, na czele z zawodnikami Citroena – Sebastienem Loebem i Danim Sordo.
Tuż za francuskim producentem, na liście widnieli zawodnicy zespołu BP Ford Abu Zabi – Mikko Hirvonen i Jari-Matti Latvala – którzy do dyspozycji mieli Fordy Focusy RS WRC ’07. Bliźniaczymi samochodami jechali wtedy też m.in. Gigi Galli, Henning Solberg, czy Matthew Wilson, a wcześniejszą wersją swój wielki talent wszystkim przedstawiał już Andreas Mikkelsen. Na trasie nie brakowało też Pettera Solberga i Chrisa Atkinsona w Subaru Imprezach, czy też Toniego Gardemeistera i Pera-Gunnara Anderssona w Suzuki SX4. Zapowiadała się zatem kapitalna rywalizacja.
Jari-Matti Latvala miał za sobą w tym momencie kilka bardzo mieszanych sezonów. Fin prezentował się za kierownicą Subaru, Toyoty oraz Forda, aby ostatecznie w 2007 roku zdecydować się na tego ostatniego producenta. Pierwszy sezon nie przebiegał do końca po myśli lubianego w Polsce zawodnika, gdyż jego najlepszą pozycją było 3. miejsce w Rajdzie Irlandii. Jak się później okazało – były to złe miłego początki.
57. edycja Rajdu Szwecji rozgrywała się w dniach 8-10 lutego 2008 roku. Zawodnicy mieli do pokonania łącznie 20 odcinków specjalnych, które składały się na łączną długość ponad 340 km. Pomimo faktu, że czwartkowego wieczora na superoesie w Karlstad najlepszy był Petter Solberg, to już piątek należał całkowicie do Latvali, który wygrał wszystkie oesy, oprócz kolejnego wieczornego superoesu, gdzie tym razem wygrał Gigi Galli.
W sobotę oesy padały łupem głównie zawodników Citroena, chociaż dzień zwycięstwem zwieńczył zespołowy kolega Latvali z Forda – Mikko Hirvonen. W niedzielę na zawodników czekało 6 odcinków specjalnych, z czego 1 został odwołany. Latvala rozpoczynał rywalizację z przewagą prawie 50 sekund nad drugim Hirvonenem i półtora minuty nad trzecim Gallim. Od samego rana wściekle atakował Henning Solberg, który w swoim Fordzie Focusie wygrał w niedzielę wszystkie oesy, jednak wcześniejsze problemy spowodowały, że uplasował się ostatecznie dopiero na 13. miejscu. Pierwsza trójka rajdu się nie zmieniła (Latvala – Hirvonen – Galli), co oznacza, że skompletowało ją trzech zawodników w Fordach Focusach RS WRC ’07, a pierwszą piątkę za Petterem Solbergiem uzupełnił kolejny zawodnik w Focusie – Andreas Mikkelsen.
Takie rezultaty sprawiły, że Jari-Matti Latvala stał się najmłodszym zwycięzcą rajdu WRC w historii, dokonując tego w wieku 22 lat, 10 miesięcy i 7 dni. Co ciekawe, pierwszą trójkę zestawienia najmłodszych triumfatorów uzupełniają rodacy Latvali – drugi jest Henri Toivonen, trzeci Markku Alen. Żeby było jeszcze ciekawiej, czwarty jest kolejny reprezentant Półwyspu Skandynawskiego – Mads Ostberg. Patrząc na tę statystykę można stwierdzić, że takie wyjątkowe predyspozycje są domeną Skandynawów. Czy w najbliższych latach coś może się w tym aspekcie zmienić? Patrząc na dyspozycję nastolatków – Kalle Rovanpery i Olivera Solberga, można stwierdzić, że raczej nie.
Tagi: WRC, Ford, Rajd Szwecji, Ford Polska, Ford Performance