700-konne F40 LM ważące tyle co Fiat Panda trafiło na sprzedaż

W 1987 roku Ferrari świętowało 40-lecie swojego istnienia. By należycie uczcić ten jubileusz wyprodukowano bezapelacyjnie najbardziej bezkompromisowy samochód drogowy w historii. Mowa o podwójnie turbodoładowanym, 470-konnym i rozwijającym prędkość 320 km/h F40.

Zdecydowana większość technologii użytej w F40 została zapożyczona z mającej się jeszcze bardzo dobrze wówczas Grupy B i modelu 288 GTO Evoluzione. Tak powstała sportowa, ekstremalna wersja oznaczona symbolami „LM”.

Ostatecznie F40 LM wyjechało na tor w 1989 roku, choć programem zajął się prywatny importer Ferrari z Francji – Charles Pozzi, a nie fabryka w Maranello.

Rozwijane przez fabrykę Michelotto F40 LM korzystało z powiększonych, podwójnych turbosprężarek i intercoolerów IHI, zaawansowanych wtrysków paliwa Weber-Marelli. Dzięki temu jego moc podskoczyła do oszałamiających 700 koni mechanicznych. Samochód przeszedł także kurację odchudzającą, po której jego masa wyniosła zaledwie 1050 kg.

Ten konkretny model, którego nadwozie nosi numer 74045 ma bogatą historię. Początkowo samochodu używano jako przedprodukcyjnego prototypu w fabryce. Następnie został sprzedany do byłego kierowcy Le Mans, Rene Herzoga na początku roku 1992.

700-konne F40 LM ważące tyle co Fiat Panda trafiło na sprzedaż

Zdecydowana większość technologii użytej w F40 została zapożyczona z mającej się jeszcze bardzo dobrze wówczas Grupy B i modelu 288 GTO Evoluzione. Tak powstała sportowa, ekstremalna wersja oznaczona symbolami „LM”.

Ostatecznie F40 LM wyjechało na tor w 1989 roku, choć programem zajął się prywatny importer Ferrari z Francji – Charles Pozzi, a nie fabryka w Maranello.

Rozwijane przez fabrykę Michelotto F40 LM korzystało z powiększonych, podwójnych turbosprężarek i intercoolerów IHI, zaawansowanych wtrysków paliwa Weber-Marelli. Dzięki temu jego moc podskoczyła do oszałamiających 700 koni mechanicznych. Samochód przeszedł także kurację odchudzającą, po której jego masa wyniosła zaledwie 1050 kg.

Ten konkretny model, którego nadwozie nosi numer 74045 ma bogatą historię. Początkowo samochodu używano jako przedprodukcyjnego prototypu w fabryce. Następnie został sprzedany do byłego kierowcy Le Mans, Rene Herzoga na początku roku 1992.

F40 LM wzięło udział w dwóch edycjach Le Mans, w 1995 i 1996. W swoim debiucie zaliczyło finisz na 12. miejscu w klasyfikacji generalnej.

Ten konkretny model był dopiero trzecim F40 jakie skonstruowano w fabryce. Jego cena na aukcji Sotheby w Paryżu będzie wahała się między 4,5 – 5,5 miliona dolarów (ok. 20 mln zł).

Przeczytaj również