Polska fabryka ma kolejnego SUV-a
Należąca obecnie do koncernu Stellantis fabryka w Tychach będzie obchodzić w tym roku 50-lecie. W styczniu z taśmy zjechał tam już 13-milionowy pojazd. Jakoś tak zleciała od 18 września 1975 r., gdy wybudowano zakład przy ulicy Turyńskiej. Jego zadaniem była produkcja Polskiego Fiata 126p.

Teraz powstaje tam m.in. Fiat 600, Alfa Romeo Junior, Leapmotor T03 oraz właśnie Jeep Avenger. Gama modelu w roczniku 2025 poszerzy się o wariant 4xe, czyli o miękką hybrydę z napędem na 4 koła.
W minionym roku wydajność fabryki osiągnęła blisko 225 tys. samochodów (224 017). Załoga licząca 2 600 osób jest kierowana przez Janusza Puzonia, który nie kryje dumy z poszerzenia portfolio fabryki o kolejną wersję Avengera. Ten mały Jeep zjeżdża z taśm polskiego zakładu od ponad 2 lat, bo stycznia 2023 r.

– Uruchomienie produkcji Jeepa Avengera przez tyski zespół, kierowany przez Tomasza Gębkę, od którego mam zaszczyt przejąć stanowisko dyrektora fabryki, było nowym otwarciem dla tyskiego zakładu – podkreśla Janusz Puzoń, dyrektor fabryki Stellantis w Tychach. – Fabryka podjęła odpowiedzialność za produkcję na potrzeby segmentu B-SUV – bardzo popularnego wśród klientów w Europie. Dziś możemy z pewnością stwierdzić, że doskonale wywiązała się z tego zadania. Tyski zespół ma wkład w sukces rynkowy Avengera, który pod względem produkcyjnym i jakościowym spełnia najwyższe standardy rynku motoryzacyjnego. To będzie dla mnie zaszczyt kierować tak profesjonalnymi zespołem w kolejnych latach – dodaje.
Zwinny w terenie i żwawy na drodze
Jeep Avenger 4xe jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia. Podstawowa to Upland, a lepsza nazywa się Overland. Jest jeszcze ekskluzywna seria specjalna The North Face Edition. Wszystkie wyposażono w przełomowy układ napędowy 4xe, który łączy zalety układu hybrydowego z najnowocześniejszą technologią AWD.

Sercem SUV-a jest 48-woltowy układ hybrydowy, w którym solidny 1,2-litrowy benzynowy silnik turbo (też polskiej produkcji). Jednostkę o mocy 145 KM wsparto dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 28,5 KM (21 kW) każdy. Umieszczono je zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu, zapewniając napęd na obie osie z użyciem 6-biegowego, dwusprzęgłowego automatu.
Co ciekawe, niepozorny Jeep Avenger 4xe jest w stanie nie tylko sprawnie operować w terenie (na tylnej osi reduktor 22,7:1 zapewnia moment 1 900 Nm). Rozpędzi się też do 194 km/h, a do setki zbierze się w 9,5 sekundy. Ceny produkowanego w Polsce Jeepa Avengera 4xe zaczynają się obecnie od 145 100 zł.
