35 lat startów Williamsa w Australii, wzloty i upadki ekipy z Grove

35 lat startów Williamsa w Australii, wzloty i upadki ekipy z Grove

46 interakcji

Podaj dalej

Grand Prix Australii znalazło się w kalendarzu Formuły 1 w 1985 roku, kiedy najlepszych kierowców na świecie gościł jeszcze tor Adelaide. Rozpoczynająca się już jutro rywalizacja w parku księcia Alberta będzie 35. startem ekipy Williams na australijskim lądzie.

Uliczne Adelaide

Pierwszych 11 Grand Prix Australii rozegranych zostało na oddalonym o prawie 1000 kilometrów od Melbourne ulicznym torze Adelaide. Keke Rosberg, Nelson Piquet, czy Riccardo Patrese zapewnili w tym czasie Frankowi Williamsowi cztery zwycięstwa i osiem wizyt na podium.

Godne pożegnanie z miejscowością Adelaide zgotował Damon Hill, który w ostatnim roku rozgrywania Grand Prix na ulicznym obiekcie zapewnił sobie i zespołowi pole position, które zamienił na zwycięstwo. Cały sezon 1995 był z resztą bardzo udany dla Franka Williamsa, a jego kierowcy Hill i David Coulthard ukończyli na 2. i 3. miejscu. Lepszy był tylko Michael Schumacher.

Na kolejny start w Australii cały świat Formuły 1 czekał tylko kilka miesięcy, bowiem razem z przenosinami do Melbourne, wyścig powędrował na 1. miejsce w kalendarzu.

Damon Hill zaczął właściwie w tym samym miejscu, w którym skończył – tym razem jego partnerem był debiutujący w barwach Williamsa Jacques Villeneuve. To właśnie między tą dwójką rozegrała się walka o mistrzowski tytuł, a jej zapowiedzią był już pierwszy wyścig w Melbourne. Kwalifikacje wygrał Villeneuve, a tuż za nim ustawił się Hill. Kolejność na mecie była jednak odwrotna, a Hill stawał na najwyższym stopniu podium w 8 z 16 wyścigach tego roku.

Po latach tłustych musiały jednak przyjść lata nieco chudsze. Po fantastycznym dublecie w roku 1996 na kolejne zwycięstwo w Australii Sir Frank Williams czeka… do dziś.

Najbliżej wskoczenia na najwyższy stopień podium był w latach 2002 i 2003 Juan Pablo Montoya. Kolumbijczyk w swoim drugim roku startów w ekipie Williamsa zaliczył świetny wyścig po starcie z 6. pola, jednak na drodze przed wypiciem zwycięskiego szampana ekipie z Grove znów stanął Michael Schumacher.

Wyścig w 2002 roku należał z resztą do jednego z najciekawszych. Jego wspomnienie przeczytacie na łamach WRC Motorsport & Beyond.

Kultowe wyścigi F1: Latający Williams i carmagedon na torze

W Australii bez szampana…

Ostatnie podium kierowca Williamsa wywalczył w Australii w 2008 roku. Był to z resztą jeden z najbardziej zwariowanych wyścigów ostatnich lat, a linię mety przekroczyło tylko… ośmiu zawodników. Jednym z nich był Nico Rosberg, który właśnie wtedy zdobył swoje pierwsze podium w karierze.

Od odejścia Rosberga z ekipy Williamsa w Australii rzadko pojawiały się powody do radości. W 10 ostatnich Grand Prix tylko dwa razy do mety dojechały obydwa bolidy ekipy. Na drodze do flagi w biało-czarną szachownicę stawały wypadki (Kazuki Nakajima 2009, Nico Hulkenberg 2010) oraz awarie. Najbardziej pamiętnym pod tym względem będzie Grand Prix Australii z 2011 roku, kiedy zarówno Rubens Barrichello jak i Pastor Maldonado zostali wyeliminowani z rywalizacji przez tę samą awarię układu przeniesienia napędu.

Tylko jednego oczka do wizyty na podium zabrakło w 2015 roku Felipe Massie. Brazylijczykowi mogło zabraknąć wsparcia swojego zespołowego kolegi, Valtteriego Bottasa, który po potężnym dzwonie w kwalifikacjach nie otrzymał zielonego światła na start od zespołu medycznego.

Obszerne podsumowanie wyścigu o Grand Prix Australii 2018:

F1, Melbourne 2018: Najsłynniejsza torebka śniadaniowa w historii

Wyniki Williamsa w Grand Prix Australii:

Tor Kierowca Kwalifikacje Wyścig
Adelaide 85′ Keke Rosberg P3 P1
Nigel Mansell P2 NU
Adelaide 86′ Nelson Piquet P2 P2
Nigel Mansell P1 P12
Adelaide 87′ Nelson Piquet P3 P10
Ricardo Patrese P7 P9
Adelaide 88′ Nigel Mansell P3 P13
Ricardo Patrese P6 P4
Adelaide 89′ Thierry Boutsen P5 P1
Riccardo Patrese P6 P3
Adelaide 90′ Riccardo Patrese P6 P6
Thierry Boutsen P9 P5
Adelaide 91′ Nigel Mansell P3 P2
Riccardo Patrese P4 P5
Adelaide 92′ Nigel Mansell P1 NU
Riccardo Patrese P3 NU
Adelaide 93′ Alain Prost P2 P2
Damon Hill P3 P3
Adelaide 94′ Damon Hill P3 NU
Nigel Mansell P1 P1
Adelaide 95′ David Coulthard P2 NU
Damon Hill P1 P1
Melbourne 96′ Damon Hill P2 P1
Jacques Villeneuve P1 P2
Melbourne 97′ Jacques Villeneuve P1 NU
Heinz-Harald Frentzen P2 P8
Melbourne 98′ Jacques Villeneuve P4 P5
Heinz-Harald Frentzen P6 P3
Melbourne 99′ Alessandro Zanardi P15 NU
Ralf Schumacher P8 P3
Melbourne 00′ Ralf Schumacher P11 P3
Jenson Button P21 P10
Melbourne 01′ Ralf Schumacher P5 NU – kolizja
Juan Pablo Montoya P11 NU – awaria silnika
Melbourne 02′ Ralf Schumacher P3 NU – kolizja
Juan Pablo Montoya P6 P2
Melbourne 03′ Ralf Schumacher P9 P8
Juan Pablo Montoya P3 P2
Melbourne 04′ Ralf Schumacher P8 P4
Juan Pablo Montoya P3 P5
Melbourne 05′ Nick Heidfeld P7 NU – kolizja
Mark Webber P3 P5
Melbourne 06′ Mark Webber P7 NU – skrzynia biegów
Nico Rosberg P15 NU – kolizja
Melbourne 07′ Nico Rosberg P12 P7
Alex Wurz P15 NU – kolizja
Melbourne 08′ Nico Rosberg P17 P3
Kazuki Nakajima P13 P6
Melbourne 09′ Nico Rosberg P5 P6
Kazuki Nakajima P13 NU – kolizja
Melbourne 10′ Rubens Barrichello P8 P8
Nico Hulkenberg P15 NU – kolizja
Melbourne 11′ Rubens Barrichello P17 NU – układ przeniesienia napędu
Pastor Maldonado P15 NU – układ przeniesienia napędu
Melbourne 12′ Pastor Maldonado P8 P13
Bruno Senna P14 P16 (+6 okr)
Melbourne 13′ Valtteri Bottas P16 P14
Pastor Maldonado P17 NU – wypadek
Melbourne 14′ Valtteri Bottas P10 P5
Felipe Massa P9 NU – kolizja
Melbourne 15′ Felipe Massa P3 P4
Valtteri Bottas P6 nie wystartował
Melbourne 16′ Felipe Massa P6 P5
Valtteri Bottas P11 P8
Melbourne 17′ Felipe Massa P7 P6
Lance Stroll P19 NU – hamulce
Melbourne 18′ Lance Stroll  

P14

P14
Siergiej Sirotkin P19 NU – hamulce

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News