25 lat temu tym autem Francuz był liderem WRC. Wciąż lubi do niego wracać

Gdy w 1993 r. François Delecour i Daniel Grataloup fabrycznym Fordem Escortem RS Cosworth wygrali Rajd Portugalii, zostali liderami punktacji Rajdowych Mistrzostw Świata. Tamten sezon zakończył się zdobyciem wicemistrzostwa globu, co okazało się być największym osiągnięciem w ich karierze. Francuski kierowca lubi powracać do samochodu, w którym świętował największe sukcesy w WRC. W miniony weekend nie odmówił sobie przejażdżki A-grupowym Escortem w Rallye National Pays de Grasse.

25 lat temu tym autem Francuz był liderem WRC. Wciąż lubi do niego wracać
Podaj dalej
fot. Julien Perez Alonso

To fantastyczny samochód, mam z nim wiele wyjątkowych wspomnień – powiedział dla WRC News François Delecour. – To nie jest auto, którego używano w fabrycznym zespole Forda. Pożyczam je od mojego dobrego przyjaciela z południowej Francji, Benoita Antonela. Wszystko jest w nim oryginalne, zawieszenie i inne części pochodzą z tamtych czasów. Nie ma w nim żadnych współczesnych podzespołów.

Impreza rozgrywana w Prowansji inaugurowała rajdowe mistrzostwa Francji aut historycznych oraz była rundą Pucharu Francji. Wciąż aktywny za kierownicą rajdówki 55-latek z Hazebrouck nadal imponuje prędkością. Delecour w załodze z Valérie Closier w historycznym Fordzie jako jedyni walczyli o zwycięstwo z szykującymi się do Rajdu Korsyki, Nicolasem Ciaminem (35 lat młodszym!) i Thibaultem de la Hayem. Wicemistrzowie Junior WRC dysponowali nieprzeciętną maszyną, bo najnowszym Hyundaiem i20 R5 ze stajni Sarrazin Motorsport, którym spróbują zawojować WRC2.

fot. Julien Perez Alonso

Delecour zawstydzał rywali prowadząc po piątkowym etapie rajdu. Niestety w sobotę Escort uległ awarii i François nie powtórzył zeszłorocznego zwycięstwa w klasie A8 (kategoria najmocniejszych samochodów przed powstaniem aut WRC). Tym razem była szansa także na triumf w klasyfikacji generalnej.

Niestety pod koniec pojawiły się problemy z półosią i zaczęliśmy ponosić straty – tłumaczył przyczyny awarii. –  W końcu uszkodziła się pompa hamulcowa. Bez hamulców nie byliśmy w stanie osiągnąć mety. Jednak widać, że 25-letni Escort wciąż jest konkurencyjny, ponieważ odpieraliśmy ataki Ciamina w aucie R5!

fot. Tuthill Porsche

Za załogą Ciamin/de la Haye sklasyfikowano również ciekawego historyka. Peugeot 206 WRC Dominique’a De Meyera to egzemplarz, którym w 2001 r. urzędujący mistrz świata, Marcus Grönholm wygrał Rajd Finlandii. Podium w Grasse skompletowali Michel Boetti i Valérie Monnier. Ich Peugeot 207 S2000 posłużył 6 lat temu do wywalczenia tytułu wicemistrzów Europy przez Michała Sołowowa i Macieja Barana.

François Delecour (ur. 30 sierpnia 1962 r.) – pochodzi z Hazebrouck na północy Francji. Rajdowy wicemistrz świata 1993 w załodze z Danielem Grataloupem. Zwyciężył 4 rajdy w mistrzostwach świata. 19-krotnie stawał na podium w WRC (najczęściej, bo 6-krotnie w Rallye Monte-Carlo).

Podczas wicemistrzowskiego sezonu triumfował w Rajdzie Portugalii, Rajdzie Korsyki i Rajdzie Katalonii (rozgrywanym jeszcze na wybrzeżu Costa Brava). Wówczas w klasyfikacji kierowców lepszy był tylko Didier Auriol – ostatni francuski mistrz globu przed erą Sebastiena Loeba i Ogiera.

W 1994 sezon WRC zaczął od wygrania Rajdu Monte Carlo, później częściej trapiły go awarie i wypadki. Ostatnim pełnym sezonem w mistrzostwach świata był rok 2002.

Był fabrycznym kierowcą Forda, Peugeota i Mitsubishi. W latach 2012-2014 trzykrotnie zdobył mistrzostwo Rumunii (sponsor promował turystykę w tym kraju). Rok później został triumfatorem R-GT Cup – pucharu dla supersamochodów GT. Od 2016 startuje okazjonalnie, głównie w rajdach historycznych.


Tekst:
Marcin Zabolski
Zdjęcia: Julien Perez Alonso/Tuthill Porsche

Przeczytaj również