10 samochodów, z którymi pożegnaliśmy się w 2019 roku

Od Fiata Punto po VW Beetle – oto lista 10 modeli, które wyszły z produkcji w 2019 roku.

Jesteśmy przyzwyczajeni do pisania i rozmawiania o nadchodzących premierach, nowościach i liftingach. Prawie nigdy nie wspomina się jednak o samochodach, które w angielskim stylu żegnają się z imprezą.

Alfa Romeo MiTo

Bazująca na Fiacie Punto Alfa Romeo Mito pojawiła się na rynku w 2008 roku i natychmiast zyskała dużą popularność głównie wśród młodszych kierowców. Brak wersji 5-drzwiowej oraz brak inwestycji w ten model oznaczają koniec miejskiego samochodu Alfy. W porównaniu z konkurencją MiTo miało dosyć kiepski stosunek ceny do jakości/wyposażenia.

Lata 2008-2019
Sprzedane jednostki 276 000
Główne rynki Włochy (50%), Francja (14%), Anglia (9%)
Silniki Benzyna (56%), olej napędowy (39%), LPG (5%)

Citroen C4

Druga generacja Citroena C4 (pierwsza zastąpiła leciwą Xsarę) została wprowadzona we wrześniu 2010 roku i od tamtego czasu nie doczekała się ani jednego liftingu. Segment SUV-ów jest na tyle prężny, że siostrzany C4 Cactus wypchnął go z rynku.

Lata 2010-2019
Sprzedane jednostki 500 000
Główne rynki Francja (46%), Hiszpania (17%), Niemcy (7%)
Silniki Olej napędowy (75%), benzyna (25%)

DS 4

Również DS4, kuzyn premium „C czwórki” – wraz z wprowadzeniem DS7 Crossback w rzeczywistości nic nie pozostało z DS4. Dążył do segmentu premium kompakt, choć podobnie jak w przypadku wcześniejszych modeli, konkurencja była o krok z przodu.

Lata 2011-2019
Sprzedane jednostki 156 000
Główne rynki Francja (46%), Wielka Brytania (12%), Włochy (9%)
Silniki Olej napędowy (80%), benzyna (20%)

DS 5

DS 5 to jeden z najbardziej interesujących i innowacyjnych premier z 2011 roku. Oryginalny design i futurystyczne wnętrze, które uzyskały wiele tytułów. Samochód pojawił się jednak w niewłaściwym miejscu, w niewłaściwym czasie. W tych latach sedan między segmentami C i D nie był tym, czego szukali klienci.

Lata 2011-2019
Sprzedane jednostki 86 000
Główne rynki Francja (47%), Hiszpania (9%), Wielka Brytania (8%)
Silniki Olej napędowy (75%), hybrydowy (19%), benzyna (6%)

Fiat Punto

Punto Evo to jeden z modeli najlepiej sprzedających się w całej Europie. Pierwsza generacja pojawiła się już w 1993 roku i od razu odniosła ogromny sukces, szczególnie na rynkach włoskim i niemieckim.

Ostatni model został wprowadzony na rynek w 2005 (platforma współdzielona z Oplem Corsa) i mimo niewielkiej zmiany stylizacji w 2009 i 2012 bardzo szybko zestarzał się w porównaniu do konkurencji. Zarówno pod względem technologii, jak i systemów bezpieczeństwa, czy rozwiązań mechanicznych.

Lata 2005-2019
Sprzedane jednostki 2 200 000
Główne rynki Włochy (57%), Niemcy (9%), Wielka Brytania (7%)
Silniki Benzyna (55%), olej napędowy (35%), metan (6%), LPG (5%)

Ford B-Max

To obok Opla Merivy, Nissana Note, Citroena C3 Picasso kolejna ofiara boomu na SUV-y wśród sektora minivanów. Produkcja pierwszej i jedynej generacji rozpoczęła się w czerwcu 2012 roku a zakończyła we wrześniu 2019.

Lata 2012-2019
Sprzedane jednostki 272 000
Główne rynki Niemcy (24%), Wielka Brytania (21%), Włochy (18%)
Silniki Benzyna (73%), olej napędowy (23%), LPG (4%)

Mitsubishi Pajero

Na rynku pojawił się w 2007 roku i pożegnał Stary Kontynent po sprzedaniu 80 000 egzemplarzy. Z rynku zepchnął go m. in. duży rozmiar, wysoka cena w porównaniu z konkurencją, a także emisje CO2.

Lata 2007-2019
Sprzedane jednostki 80000
Główne rynki Niemcy (28%), Wielka Brytania (20%), Hiszpania (16%)
Silniki Olej napędowy (99%)

Nissan Pulsar

Pulsar został okrzyknięty przez ówczesnego szefa Nissana Carlosa Ghosna wielkim rywalem dla Volkswagena Golfa. W Europie pojawił się w 2015 roku i już 3 lata później zniknął z naszego rynku. Wszystko za sprawą Qashqaia, który oferował podobne ceny i wyposażenie.

Lata 2014-2019
Sprzedane jednostki 126 000
Główne rynki Niemcy (20%), Wielka Brytania (28%), Hiszpania (16%)
Silniki Olej napędowy (63%), benzyna (37%)

Toyota Verso

Minivany cieszą się coraz mniejszą popularnością i widać to w decyzjach kolejnych producentów. Ponadto Verso nie otrzymało silników hybrydowych, co było gwoździem do trumny.

Lata 2009-2019
Sprzedane jednostki 297000
Główne rynki Francja (20%), Niemcy (18%), Hiszpania (16%)
Silniki Olej napędowy (53%), benzyna (47%)

Volkswagen Beetle

To ikona na tym samym poziomie, co Fiat 500 czy Mini. W

10 samochodów, z którymi pożegnaliśmy się w 2019 roku
Podaj dalej

Jesteśmy przyzwyczajeni do pisania i rozmawiania o nadchodzących premierach, nowościach i liftingach. Prawie nigdy nie wspomina się jednak o samochodach, które w angielskim stylu żegnają się z imprezą.

Alfa Romeo MiTo

Bazująca na Fiacie Punto Alfa Romeo Mito pojawiła się na rynku w 2008 roku i natychmiast zyskała dużą popularność głównie wśród młodszych kierowców. Brak wersji 5-drzwiowej oraz brak inwestycji w ten model oznaczają koniec miejskiego samochodu Alfy. W porównaniu z konkurencją MiTo miało dosyć kiepski stosunek ceny do jakości/wyposażenia.

Lata 2008-2019
Sprzedane jednostki 276 000
Główne rynki Włochy (50%), Francja (14%), Anglia (9%)
Silniki Benzyna (56%), olej napędowy (39%), LPG (5%)

Citroen C4

Druga generacja Citroena C4 (pierwsza zastąpiła leciwą Xsarę) została wprowadzona we wrześniu 2010 roku i od tamtego czasu nie doczekała się ani jednego liftingu. Segment SUV-ów jest na tyle prężny, że siostrzany C4 Cactus wypchnął go z rynku.

Lata 2010-2019
Sprzedane jednostki 500 000
Główne rynki Francja (46%), Hiszpania (17%), Niemcy (7%)
Silniki Olej napędowy (75%), benzyna (25%)

DS 4

Również DS4, kuzyn premium „C czwórki” – wraz z wprowadzeniem DS7 Crossback w rzeczywistości nic nie pozostało z DS4. Dążył do segmentu premium kompakt, choć podobnie jak w przypadku wcześniejszych modeli, konkurencja była o krok z przodu.

Lata 2011-2019
Sprzedane jednostki 156 000
Główne rynki Francja (46%), Wielka Brytania (12%), Włochy (9%)
Silniki Olej napędowy (80%), benzyna (20%)

DS 5

DS 5 to jeden z najbardziej interesujących i innowacyjnych premier z 2011 roku. Oryginalny design i futurystyczne wnętrze, które uzyskały wiele tytułów. Samochód pojawił się jednak w niewłaściwym miejscu, w niewłaściwym czasie. W tych latach sedan między segmentami C i D nie był tym, czego szukali klienci.

Lata 2011-2019
Sprzedane jednostki 86 000
Główne rynki Francja (47%), Hiszpania (9%), Wielka Brytania (8%)
Silniki Olej napędowy (75%), hybrydowy (19%), benzyna (6%)

Fiat Punto

Punto Evo to jeden z modeli najlepiej sprzedających się w całej Europie. Pierwsza generacja pojawiła się już w 1993 roku i od razu odniosła ogromny sukces, szczególnie na rynkach włoskim i niemieckim.

Ostatni model został wprowadzony na rynek w 2005 (platforma współdzielona z Oplem Corsa) i mimo niewielkiej zmiany stylizacji w 2009 i 2012 bardzo szybko zestarzał się w porównaniu do konkurencji. Zarówno pod względem technologii, jak i systemów bezpieczeństwa, czy rozwiązań mechanicznych.

Lata 2005-2019
Sprzedane jednostki 2 200 000
Główne rynki Włochy (57%), Niemcy (9%), Wielka Brytania (7%)
Silniki Benzyna (55%), olej napędowy (35%), metan (6%), LPG (5%)

Ford B-Max

To obok Opla Merivy, Nissana Note, Citroena C3 Picasso kolejna ofiara boomu na SUV-y wśród sektora minivanów. Produkcja pierwszej i jedynej generacji rozpoczęła się w czerwcu 2012 roku a zakończyła we wrześniu 2019.

Lata 2012-2019
Sprzedane jednostki 272 000
Główne rynki Niemcy (24%), Wielka Brytania (21%), Włochy (18%)
Silniki Benzyna (73%), olej napędowy (23%), LPG (4%)

Mitsubishi Pajero

Na rynku pojawił się w 2007 roku i pożegnał Stary Kontynent po sprzedaniu 80 000 egzemplarzy. Z rynku zepchnął go m. in. duży rozmiar, wysoka cena w porównaniu z konkurencją, a także emisje CO2.

Lata 2007-2019
Sprzedane jednostki 80000
Główne rynki Niemcy (28%), Wielka Brytania (20%), Hiszpania (16%)
Silniki Olej napędowy (99%)

Nissan Pulsar

Pulsar został okrzyknięty przez ówczesnego szefa Nissana Carlosa Ghosna wielkim rywalem dla Volkswagena Golfa. W Europie pojawił się w 2015 roku i już 3 lata później zniknął z naszego rynku. Wszystko za sprawą Qashqaia, który oferował podobne ceny i wyposażenie.

Lata 2014-2019
Sprzedane jednostki 126 000
Główne rynki Niemcy (20%), Wielka Brytania (28%), Hiszpania (16%)
Silniki Olej napędowy (63%), benzyna (37%)

Toyota Verso

Minivany cieszą się coraz mniejszą popularnością i widać to w decyzjach kolejnych producentów. Ponadto Verso nie otrzymało silników hybrydowych, co było gwoździem do trumny.

Lata 2009-2019
Sprzedane jednostki 297000
Główne rynki Francja (20%), Niemcy (18%), Hiszpania (16%)
Silniki Olej napędowy (53%), benzyna (47%)

Volkswagen Beetle

To ikona na tym samym poziomie, co Fiat 500 czy Mini. W przeciwieństwie do tych dwóch Beetle miał trudności ze znalezieniem swojego miejsca na rynku ze względu na wysoką cenę i niską praktyczność. 13 września 2018 roku Volkswagen ogłosił, że zaprzestanie produkcji Beetle’a w lipcu 2019.

Przeczytaj również