Jesteśmy przyzwyczajeni do pisania i rozmawiania o nadchodzących premierach, nowościach i liftingach. Prawie nigdy nie wspomina się jednak o samochodach, które w angielskim stylu żegnają się z imprezą.
Alfa Romeo MiTo
Bazująca na Fiacie Punto Alfa Romeo Mito pojawiła się na rynku w 2008 roku i natychmiast zyskała dużą popularność głównie wśród młodszych kierowców. Brak wersji 5-drzwiowej oraz brak inwestycji w ten model oznaczają koniec miejskiego samochodu Alfy. W porównaniu z konkurencją MiTo miało dosyć kiepski stosunek ceny do jakości/wyposażenia.
Lata | 2008-2019 |
Sprzedane jednostki | 276 000 |
Główne rynki | Włochy (50%), Francja (14%), Anglia (9%) |
Silniki | Benzyna (56%), olej napędowy (39%), LPG (5%) |
Citroen C4
Druga generacja Citroena C4 (pierwsza zastąpiła leciwą Xsarę) została wprowadzona we wrześniu 2010 roku i od tamtego czasu nie doczekała się ani jednego liftingu. Segment SUV-ów jest na tyle prężny, że siostrzany C4 Cactus wypchnął go z rynku.
Lata | 2010-2019 |
Sprzedane jednostki | 500 000 |
Główne rynki | Francja (46%), Hiszpania (17%), Niemcy (7%) |
Silniki | Olej napędowy (75%), benzyna (25%) |
DS 4
Również DS4, kuzyn premium „C czwórki” – wraz z wprowadzeniem DS7 Crossback w rzeczywistości nic nie pozostało z DS4. Dążył do segmentu premium kompakt, choć podobnie jak w przypadku wcześniejszych modeli, konkurencja była o krok z przodu.
Lata | 2011-2019 |
Sprzedane jednostki | 156 000 |
Główne rynki | Francja (46%), Wielka Brytania (12%), Włochy (9%) |
Silniki | Olej napędowy (80%), benzyna (20%) |
DS 5
DS 5 to jeden z najbardziej interesujących i innowacyjnych premier z 2011 roku. Oryginalny design i futurystyczne wnętrze, które uzyskały wiele tytułów. Samochód pojawił się jednak w niewłaściwym miejscu, w niewłaściwym czasie. W tych latach sedan między segmentami C i D nie był tym, czego szukali klienci.
Lata | 2011-2019 |
Sprzedane jednostki | 86 000 |
Główne rynki | Francja (47%), Hiszpania (9%), Wielka Brytania (8%) |
Silniki | Olej napędowy (75%), hybrydowy (19%), benzyna (6%) |
Fiat Punto
Punto Evo to jeden z modeli najlepiej sprzedających się w całej Europie. Pierwsza generacja pojawiła się już w 1993 roku i od razu odniosła ogromny sukces, szczególnie na rynkach włoskim i niemieckim.
Ostatni model został wprowadzony na rynek w 2005 (platforma współdzielona z Oplem Corsa) i mimo niewielkiej zmiany stylizacji w 2009 i 2012 bardzo szybko zestarzał się w porównaniu do konkurencji. Zarówno pod względem technologii, jak i systemów bezpieczeństwa, czy rozwiązań mechanicznych.
Lata | 2005-2019 |
Sprzedane jednostki | 2 200 000 |
Główne rynki | Włochy (57%), Niemcy (9%), Wielka Brytania (7%) |
Silniki | Benzyna (55%), olej napędowy (35%), metan (6%), LPG (5%) |
Ford B-Max
To obok Opla Merivy, Nissana Note, Citroena C3 Picasso kolejna ofiara boomu na SUV-y wśród sektora minivanów. Produkcja pierwszej i jedynej generacji rozpoczęła się w czerwcu 2012 roku a zakończyła we wrześniu 2019.
Lata | 2012-2019 |
Sprzedane jednostki | 272 000 |
Główne rynki | Niemcy (24%), Wielka Brytania (21%), Włochy (18%) |
Silniki | Benzyna (73%), olej napędowy (23%), LPG (4%) |
Mitsubishi Pajero
Na rynku pojawił się w 2007 roku i pożegnał Stary Kontynent po sprzedaniu 80 000 egzemplarzy. Z rynku zepchnął go m. in. duży rozmiar, wysoka cena w porównaniu z konkurencją, a także emisje CO2.
Nissan Pulsar
Pulsar został okrzyknięty przez ówczesnego szefa Nissana Carlosa Ghosna wielkim rywalem dla Volkswagena Golfa. W Europie pojawił się w 2015 roku i już 3 lata później zniknął z naszego rynku. Wszystko za sprawą Qashqaia, który oferował podobne ceny i wyposażenie.
Lata | 2014-2019 |
Sprzedane jednostki | 126 000 |
Główne rynki | Niemcy (20%), Wielka Brytania (28%), Hiszpania (16%) |
Silniki | Olej napędowy (63%), benzyna (37%) |
Toyota Verso
Minivany cieszą się coraz mniejszą popularnością i widać to w decyzjach kolejnych producentów. Ponadto Verso nie otrzymało silników hybrydowych, co było gwoździem do trumny.
Lata | 2009-2019 |
Sprzedane jednostki | 297000 |
Główne rynki | Francja (20%), Niemcy (18%), Hiszpania (16%) |
Silniki | Olej napędowy (53%), benzyna (47%) |
Volkswagen Beetle
To ikona na tym samym poziomie, co Fiat 500 czy Mini. W przeciwieństwie do tych dwóch Beetle miał trudności ze znalezieniem swojego miejsca na rynku ze względu na wysoką cenę i niską praktyczność. 13 września 2018 roku Volkswagen ogłosił, że zaprzestanie produkcji Beetle’a w lipcu 2019.