Najbardziej utytułowani w historii

Udział w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski to dla wielu kierowców bardzo ważne wydarzenie, które wspominają do końca życia. Zwycięstwo w pojedynczej rundzie cyklu pozostaje więc dla większości tylko w sferze marzeń oraz odległych planów. Byli jednak w naszej historii zawodnicy, dla których triumf w całej imprezie nie był czymś wyjątkowym.

Najbardziej utytułowani w historii
Podaj dalej

W materiale „Dominatorzy” prezentowaliśmy zawodników, którzy w całej historii rywalizacji na krajowym podwórku odnieśli największą ilość oesowych zwycięstw. Pora lepiej przyjrzeć się postaciom, które najczęściej stawały na najwyższym stopniu podium w całej imprezie. Jako źródło danych wykorzystamy obszerną i rzetelną bazę portalu ewrc-results.com, a pod uwagę weźmiemy nie tylko najbardziej utytułowanych kierowców i pilotów ale także przyjrzymy się zasłużonym pojazdom oraz klasyfikacji producentów. Warto zauważyć, że w omawianym zestawieniu uwzględniono 140 osób, 85 samochodów oraz 27 marek.

https://www.facebook.com/MarianBublewicz/photos/a.500096470049115.112394.499419080116854/1704394202952663/?type=3&theater

W zestawieniu kierowców nie ma dużego zaskoczenia. Na czołowej pozycji plasuje się oczywiście Marian Bublewicz, który zapisał na swoim koncie aż 39 triumfów. Wszystkie te sukcesy złożyły się na zdobycie w sumie 7 tytułów Rajdowego Mistrza Polski. 20 stycznia 2018 roku przypadła 25. rocznica śmierci naszego najwybitniejszego kierowcy XX wieku. Postać Mariana Bublewicza w swoim materiale przybliżał Rajdowy Świeżak.

Na drugiej pozycji sklasyfikowano kolejną legendę polskiego motosportu. Sobiesław Zasada, bo o nim mowa, wskakiwał na najwyższy stopień podium aż 27-krotnie, dzięki czemu zdobył aż 11 tytułów najlepszego kierowcy w kraju. 24 wygrane imprezy ma na swoim koncie Leszek Kuzaj, a za jego plecami sklasyfikowany jest pierwszy obcokrajowiec. Bryan Bouffier święcił na naszym podwórku aż 22 zwycięstwa i taki wynik plasuje go tuż za podium w historycznym zestawieniu. Kolejne pozycje przypadają w udziale Kajetana Kajetanowicza oraz Krzysztofa Hołowczyca (obaj 20) a także Janusza Kuliga (17). Po jednym zwycięstwie mają także na swoim koncie Esapekka Lappi oraz Oscar Svedlund.

W stawce pilotów najwięcej triumfów zanotował Ryszard Żyszkowski. Zawodnik współpracujący w swojej karierze m.in. z Marianem Bublewiczem zwyciężał 38-krotnie. Na drugiej pozycji sklasyfikowano Jarosława Barana (35), natomiast podium prestiżowego zestawienia uzupełnia … Ewa Zasada (22). Na kolejnych miejscach widnieją nazwiska Krzysztofa Gęborysa (20), Xaviera Panseri (18) oraz Macieja Wisławskiego (14). 10 zwycięstw na swoim koncie mają Piotr Mystkowski oraz Maciej Szczepaniak, dzięki czemu plasują się na 7. miejscu.

Peugeot 207 S2000 jest samochodem, który najczęściej dowoził zwycięzców do mety (22). Kolejnymi zasłużonymi konstrukcjami są Ford Fiesta R5 (16), FSO Polonez 2000 Turbo oraz Mazda 323 4WD (oba 13). Najbardziej zacięta rywalizacja jest jednak w zestawieniu uwzględniającym producentów. Ex aequo na czele znajdują się tam Ford oraz Subaru, które zgromadziły na swoim koncie 43 zwycięstwa w polskich rajdach. Tuż za ich plecami plasują się Toyota (37) oraz Renault (35), a także Peugeot (28). FSO (24) wyprzedza natomiast kolejne Porsche (18) oraz Mitsubishi (16).

Tagi: RSMP

Przeczytaj również