Zima trwa, ale wiosna tuż, tuż - taki mamy klimat, więc lepiej opony letnie czy całoroczne?

Zima trwa, ale wiosna tuż, tuż - taki mamy klimat, więc lepiej opony letnie czy całoroczne?

Podaj dalej

Opony. Poza sprawnym układem kierowniczym i solidnym pakietem hamulców, są jednym z najważniejszych elementów dbających o bezpieczeństwo podczas jazdy. Ale w dobie mocno zmieniającego się klimatu coraz częściej u kierowców pojawia się pytanie. Inwestować w letnie kapcie czy jednak opony całoroczone?

Właściwy stan i rodzaj ogumienia decyduje o przyczepności i bezpieczeństwie jazdy, to fakt niezaprzeczalny. Część kierowców z powodów ekonomicznych decyduje się na zakup opon całorocznych (co zupełnie zrozumiałe, bo abstrahując od tegorocznej, już przyzwyczailiśmy się do sezonów zimowych „o wiosennym charakterze”).

Jednak o ile w niektórych warunkach pogodowych ogumienie wielosezonowe dorównuje właściwościom opon zimowych, o tyle w przypadku letnich te dysproporcje rosną.

To może zostać na letnich? Lepiej nie ryzykować

Jak powszechnie wiadomo opony letnie i całoroczne różnią się od siebie rzeźbą bieżnika, mieszanką gumy oraz konturem, czyli kształtem. Letnie ogumienie zbudowane jest ze specjalnej mieszanki (sadza, syntetyczny kauczuk), która swoimi właściwościami zapewnia lepszą przyczepność w okresie wysokich temperatur. Kiedy temperatura spada poniżej 7°C opona twardnieje, zmniejsza się jej elastyczność, przyczepność, a tym samym wydłuża się się droga hamowania.

Opony letnie dedykowane na okres od wiosny do jesieni posiadają gładkie i duże klocki, symboliczną ilość nacięć oraz szerokie kanały odprowadzające. Te ostatnie mają zapobiegać powstawaniu efektu aquaplaningu i ślizganiu się auta w czasie deszczowej pogody. Kontur opony sezonowej jest okrągły, co zapewnia niskie opory toczenia i dużą przyczepność w okresie lata.

Wielosezonówki

Opony całoroczne, zwane wielosezonowymi łączą w sobie cechy ogumienia letniego oraz zimowego. Noszą oznaczenie M+S lub 3PMSF. Nie są tak miękkie jak typowe zimówki, ale ich bieżnik jest dużo bardziej skomplikowany niż opony dedykowane na sezon letni. Charakteryzuje się on mniejszą ilością lameli, niż ogumienie zimowe przez co gorzej radzą sobie w trakcie opadów śniegu. Kontur opony całorocznej jest masywny i przypomina ten kwadratowy dedykowany dla opon zimowych. Masywne barki zapewniają dobrą przyczepność w warunkach zimowych, jednak latem powodują szybsze zużywanie bieżnika i zwiększenie zużycia paliwa.

Zalety opon na ciepłe miesiące

Opony letnie charakteryzują się przede wszystkim bardzo dobrymi osiągami. Projektowane są do konkretnych pór roku, do konkretnych warunków pogodowych. Zapewniają dobre prowadzenie i przyczepność zarówno na suchych, jak i na mokrych nawierzchniach, zaś najlepiej sprawdzają się w temperaturze powyżej 7°C.

Do ich zalet można zaliczyć przede wszystkim dobrą przyczepność podczas upałów, mniejsze opory toczenia, a co za tym idzie mniejsze spalanie. Ogumienie tego typu ze względu na swoją sezonowość zużywają się wolniej. Właściciele samochodów wyższej klasy o dużej pojemności silnika powinni wiedzieć, że wymaganiom ich pojazdów mogą sprostać wyłącznie opony sezonowe.

Zalety opon całorocznych

Stosując ogumienie całoroczne, zawsze będziemy przygotowani na nagłe nadejście zimy lub jej nagły nawrót w czasie wiosny. Główną zaletą tego typu opon jest ich uniwersalność. Ogumienie eliminuje konieczność wymiany opon przed i po sezonie zimowym, a także koszty i problemy związane z zakupem i przechowywaniem drugiego kompletu. Opona wielosezonowa to nic innego jak dostosowana do eksploatacji latem zimówka lub opona zimowa z cechami opon letnich. Generalnie za oponami całorocznymi przemawia wygoda i oszczędność finansowa. Dobre jakości opony całoroczne renomowanego producenta lepiej sprawdzą się latem i zimą, niż najtańsze modele sezonowe.

Opony całoroczne czy sezonowe?

Wybierz ogumienie letnie, jeśli:

  • jeździsz głównie poza miastem lub w trybie mieszanym (miasto – trasa),
  • jeździsz dynamicznie,
  • Twój przebieg to więcej niż 5-6 tysięcy kilometrów rocznie,
  • szukasz trwałych opon, które w jak najmniejszym stopniu będą wpływać na zużycie paliwa,
  • cenisz komfort i cichą pracę opon,
  • potrzebujesz ogumienia, które ograniczy zapotrzebowanie Twojego samochodu na paliwo,
  • chcesz zapewnić sobie i pasażerom maksymalne poczucia bezpieczeństwa.

Wybierz opony całoroczne, jeśli:

  • poruszasz się głównie w mieście,
  • lubisz spokojną jazdę samochodem,
  • Twoje roczne przebiegi są niższe niż 5-6 tysięcy kilometrów,
  • jeździsz przez cały rok na oponach letnich lub zimowych.

WRC: Które opony Michelin były najpopularniejsze w Rajdzie Monte Carlo?

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News