Wystartuj w Rajdzie Wisły bez licencji!

Wystartuj w Rajdzie Wisły bez licencji!

Podaj dalej

Rajd Wisły jest jedną z tych imprez, które należą do obowiązkowych dla każdego pasjonata tego sportu. Znam mnóstwo kierowców, którzy marzyli o nim od dziecka i sam jestem w tym gronie, w końcu to rajd, który organizowany jest praktycznie pod moim domem.

Po ostatnim moim artykule na temat RSMŚl dostałem od Was sporo pytań. Pytaliście co zrobić, by móc pokonać te legendarne odcinki nie mając licencji sportu samochodowego. Postanowiłem zatem w największym skrócie wypisać wam wymagania, jakie musicie spełnić i podpowiedzieć jak się do tego rajdu przygotować.

Zacznijmy od zgłoszenia. Koszt udziału w imprezie wynosi 800 zł (w przypadku, gdyby długość odcinków specjalnych przekraczałaby 100 km, wynosiłby 1000 zł). Chcąc wystartować w Rajdzie Wisły musicie zgłosić się do klasy Pokaz organizowanej w ramach HRSMP. Przyjęcie waszego zgłoszenia oznacza, że przejedziecie wszystkie te same odcinki co HRSMP oraz RO. Tutaj zasady SKJS nie mają odniesienia. Jeśli odcinek będzie o długości 8 km, to właśnie tyle będziecie musieli pokonać. Nie dostaniecie na trasie dodatkowych ograniczeń cięć, wygrodzeń czy szykan. Musicie zatem być odpowiednio przygotowani na tak trudne odcinki.

Wasze doświadczenie ma znaczenie. Obaj członkowie załogi muszą mieć prawo jazdy kategorii B oraz ukończone 2 imprezy KJS/SKJS w ciągu ostatnich dwóch sezonów. Organizator sam decyduje, które załogi dopuści do startu.

Wymaga się od was takiego samego wyposażenia osobistego jak od pozostałych uczestników rajdu. Zwracamy tu uwagę szczególnie na system FHR, czyli hansa. Zgodnie z obowiązującym regulaminem, musicie go posiadać, a co się z tym wiąże wasze pasy bezpieczeństwa w samochodzie muszą być co najmniej 5 punktowe! Zgodnie z punktem 12.9 obowiązuje was również karta wyposażenia osobistego. Ten dokument jest niezbędny do pozytywnego zaliczenia BK.

Nawet jeśli nie posiadacie wszystkich elementów, które wymaga od was organizator to nic straconego! Po pierwsze do rajdu jeszcze macie mnóstwo czasu i niektóre tańsze elementy warto dokupić, nawet jeśli startujcie w imprezach, które takiego wyposażenia nie wymagają. Pamiętajcie, że to dla waszego bezpieczeństwa. Po drugie nie brakuje wypożyczalni, które dostarczą wam nawet cały komplet takiego wyposażenia. Koszty są do przełknięcia, a na jednorazową okazję czasami nie warto kupować nowego sprzętu.

Zajmijmy się teraz samochodami, które będą dopuszczone do rajdu. Poniżej dokładny zapis regulaminu, który postaram się w największym skrócie wyjaśnić.

Wasze samochody najczęściej będą należeć do grupy FIA 4 oraz PZM 6. Najbardziej znanymi przykładami samochodów z tej kategorii są np. BMW e30, e36 oraz Opel Astra. Jeśli nie jesteście pewni, czy wasze auto może brać udział w imprezie, to musicie sprawdzić jego homologację. Aktualna lista homologacji samochodów znajduje się na oficjalnej stronie FIA w zakładce homologation. Wystarczy kliknąć tutaj.

Jeśli już wiemy, czy nasz samochód może wystartować to upewnijmy się, że mamy wymagane wyposażenie. Wymogi są następujące:

Dla ułatwienia napiszę, że fotele oraz pasy mogą mieć wygasłą homologację maksymalnie do 5 lat. Jeśli homologacja twoich foteli lub pasów skończyła się w 2014 roku, to możesz jechać na BK bez obaw. Jeśli jednak mamy jakieś wątpliwości, to najlepiej skontaktować się bezpośrednio z organizatorami lub którymś z Panów zajmujących się badaniem technicznym przed rajdem. Nie zapomnijmy również o wyłączniku prądu, który musi się znajdować na zewnątrz i wewnątrz samochodu. Tutaj drugi raz podkreślę, że pasy muszą być minimum 5 punktowe, ze względu na obowiązujący system FHR.

Start w tym rajdzie wymaga od kierowców bez licencji sporego przygotowania. Z drugiej jednak strony taka szansa może zdarzyć się tylko raz. Nie wiemy, jak będzie wyglądał regulamin w przyszłym roku, jeśli zatem nie planujemy robić licencji, to szkoda byłoby ją zmarnować. Cały regulamin znajdziecie na stronie PZM lub po kliknięciu tutaj.

Tekst: Izaak Chwist

Tagi: Mistrzostwa Śląska, Rajd Wisły, HRSMP, RO, KJS, SKJS

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News