Via Baltica - Polska przodownikiem pracy

Via Baltica - Polska przodownikiem pracy

Podaj dalej

Międzynarodowa trasa ekspresowa Via Baltica wydłużyła się o 40 kilometrów łącząc Mariampol z Kownem. Jednak to w Polsce wśród wszystkich państw zaangażowanych w budowę drogi, buduje się najwięcej.

Otwarcie nowego odcinka było okazją do spotkania przedstawicieli administracji drogowych zaangażowanych w realizację międzynarodowego szlaku komunikacyjnego. Jak informuje GDDKiA według danych przedstawionych przez delegatów z Litwy, Łotwy, Estonii oraz Polski jasno wynika, że jesteśmy liderami w budowie nowoczesnej drogi łączącej Warszawę z Tallinem.

Via Baltica pomiędzy stolicami Polski i Estonii ma długość niemal 1000 km. Z roku na rok na obecnych szlakach rośnie natężenie ruchu pojazdów, w tym dużych ciężarówek przewożących towary z północy na zachód Europy. Leżąca w europejskim korytarzu transportowym trasa łączy Morze Północne z Bałtykiem.

W pierwszej kolejności kraje leżące wzdłuż Via Baltica wzmocniły nawierzchnię istniejących dróg, zbudowały krótkie odcinki obwodnic (często tylko jednojezdniowe) a obecnie wraz z rosnącym ruchem realizują lub planują nowe inwestycje już w układzie docelowym.

Polska pozostaje liderem

Nie tylko pod względem istniejących odcinków ale także realizowanych. GDDKiA przypomina, że kierowcy korzystają już z 88 km dróg ekspresowych leżących w tym szlaku, a kolejne 256 km jest w budowie.

Cała trasą od Warszawy do granicy z Litwą pojedziemy w 2021 roku.

Na bezpieczną i komfortową podróż do Tallina trzeba będzie poczekać jednak do 2035 r. Co prawda nie na każdym odcinku kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Na Łotwie będą jeszcze odcinki jednojezdniowe ale omijające tereny zabudowane.

Estonia

  • 192 km – długość
  • 10 proc. trasy obecnie funkcjonuje
  • 33 proc. zostanie ukończone w 2022 r. w przekroju 2+2 lub 2+1 pomiędzy Tallinem a Parnawą (łącznie ok. 60 km)
  • 100 proc. trasy w 2030 r.

Łotwa

  • 198 km- długość
  • W planach budowa fragmentu obwodnicy Rygi pomiędzy Baltezers a Saulkalne (ok. 20 km). Realizacja w latach 2023-2026, rozważana formuła PPP. Przebudowa istniejącej drogi do układu 2+2
  • Obwodnica Iecavy w latach 2023-2030 (ok. 20 km) droga po nowym śladzie w układzie 1+1
  • Obwodnica Bauska w latach 2023-2030 (ok. 18 km) droga po nowym śladzie w układzie 1+1

Litwa

  • 268 km- długość
  • Mariampol – Kowno (40 km) odcinek oddany z końcem listopada do użytku (układ 2+2)
  • Granica z Polską – Mariampol (40 km) planowane oddanie do ruchu przed końcem 2023 r. (układ 2+2)
  • Przebudowa węzłów: Akademia (do 2019), Giraite (2020) i Sargenai (2020)
  • Odcinek Sitkunai – Poniewież z obejściem Ramygalos (łącznie 80 km) ukończenie do końca 2035 r.
  • Przebudowa obwodnicy Poniewieża (ok. 22 km) w układzie 2+1, oddanie do ruchu przed końcem 2019 r.
  • Od granicy z Łotwą do Poniewieża (ok. 57 km) w układzie 2+2, oddanie do ruchu przed końcem 2030 r.

Polska

  • 344 km- długość
  • 88 km już oddanych (S8 Warszawa – Ostrów Mazowiecka oraz S61 Raczki – Suwałki)
  • 256 km w budowie z czego wiosną 2019 pojedziemy obwodnicą Suwałk (12,8 km), w 2020 r. planujemy oddać do ruchu siedem odcinków, a w 2021 r. pozostałe cztery. Na całej trasie będziemy mieli po dwie jezdnie z dwoma lub trzema pasami ruchu
  • Łączny koszt ok. 8,1 mld zł (1,9 mld euro)

Od Via Baltica do Via Carpatia

  • 739 km długość w granicach Polski
  • 74 km ukończone
  • 555 km w przygotowaniu
  • 8,2 km w przetargu
  • 200 km w budowie
  • Łączny koszt ok. 28 mld zł (6,5 mld euro)

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News