Toyota pomyślała o starszych kierowcach. Nowy system nie pozwoli pomylić im gazu z hamulcem

Toyota pomyślała o starszych kierowcach. Nowy system nie pozwoli pomylić im gazu z hamulcem

Podaj dalej

Omyłkowe wciśnięcie pedału gazu zamiast hamulca zdarza się wielu kierowcom i jest przyczyną sporej liczby wypadków spowodowanych głównie przez starszych użytkowników dróg. Toyota zaproponowała system, który ma temu zapobiec.

Portal autokult.pl informuje, że w czerwcu szef japońskiego resortu transportu zwrócił się do firm motoryzacyjnych z apelem o opracowanie systemu, który uniemożliwiłby wciśnięcie pedału przyspieszenia przez pomyłkę. Jak wynika z lokalnych danych, w Kraju Kwitnącej Wiśni leży to u podłoża nawet 11 proc. wypadków spowodowanych przez kierowców mających 75 lat lub więcej. Jako pierwsza taki system zaproponowała Toyota.

Już w najbliższych miesiącach na japońskim rynku mają pojawić się Toyoty z systemem, który oceni czy gaz nie został wciśnięty przez pomyłkę. Jeśli samochód uzna, że przyspieszenie było niezamierzone, sam je ograniczy. Urządzenie które jest za to odpowiedzialne, jeśli pedał gazu zostanie wciśnięty omyłkowo nazywa się DCM (Data Communication Module). System łączy się z sieciami telekomunikacyjnymi a następnie przesyła do centralnego serwera szereg danych na temat pojazdu i jego zachowania np. jego położenia, przyspieszenia, włączonych kierunkowskazów.

Następnie informacje są wykorzystywane do stworzenia specjalnego algorytmu, który ma uchronić kierowcę przed niezamierzonym przyspieszeniem.

Koronawirus wpływa na ceny paliw. Eksperci wyraźnie zaskoczeni

Funkcja DCM działa w zakresie 1-30 km/h. Toyota od wielu lat pracuje nad kolejnymi ulepszeniami, które wspomogą starzejących się kierowców. W Japonii starzejące się społeczeństwo, to poważny problem. Seniorzy stanowią już niemal 30 proc. ludności tego kraju. Ze statystyk wynika, że w Japonii ginie rocznie około 800 kierowców po 75 roku życia. Zdaniem Toyoty jedną z głównych przyczyn jest naciśnięcie gazu przez pomyłkę.

źródło: autokult.pl/brd24.pl

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News