SUV, który może się podobać. Cupra Formentor pierwszy raz na drodze

SUV, który może się podobać. Cupra Formentor pierwszy raz na drodze

Podaj dalej

Pierwszy specjalnie zaprojektowany dla marki Cupra model zadebiutował na drodze i objechał półwysep, który był inspiracją dla projektantów pojazdu. Przylądek Formentor nie tylko nazwą natchnął twórców samochodu. Spektakularne krajobrazy i potęga żywiołów znalazły swoje odzwierciedlenie w projekcie nowego auta koncepcyjnego.

“Miejsce spotkań wiatrów” to nazwa, którą mieszkańcy Majorki nadali przylądkowi Formentor. Na ten najbardziej wysunięty na północ kraniec wyspy prowadzi spektakularna przybrzeżna droga, otoczona klifami wznoszącymi się na ponad 300 metrów n.p.m. Kręta trasa prowadzi do latarni morskiej – Faro de Formentor – znajdującej się na samym krańcu przylądka. Obserwując tam nowy model Cupra można dostrzec, jak poszczególne elementy surowego krajobrazu stały się inspiracją dla twórców koncepcyjnego samochodu.

Rzeźbiony przez wiatr

Każdego dnia wiatr i fale kształtują strome klify przylądka Formentor. Ten zmieniający się krajobraz zainspirował projektanta nadwozia Cupra, Alberto Torrecillasa, do stworzenia opływowej, ale bardzo wyrazistej sylwetki pojazdu. – Wyrzeźbione przez wiatr skały zainspirowały mnie do zaprojektowania bocznych wypukłości Formentora, które wykazują dynamizm i poczucie ruchu samochodu, nawet podczas postoju. – wyjaśnia Torrecillas.

Malowany przez morze

Obserwując krystaliczne wody Morza Śródziemnego można zauważyć, że ich kolor zmienia się w zależności od kierunku wiatru. Północne podmuchy sprawiają, że turkusowa woda ciemnieje, szczególnie nad podwodnymi kanionami o głębokości nawet 60 metrów. Ta gra kolorów zainspirowała Cuprę do stworzenia unikatowej barwy Blue Petrol. Głęboki, prawie czarny, odcień matowego błękitu został zaprojektowany specjalnie na potrzeby tego koncepcyjnego modelu.

Prowadzony wśród klifów – napędzany nowoczesnością

Droga, która prowadzi do przylądka Formentor to labirynt zakrętów zbudowany przez włoskiego inżyniera Antonio Parettiego, jeszcze w latach trzydziestych XX wieku. Na jej końcu, 188 metrów n.p.m., usytuowana została latarnia morska. Odległa lokalizacja i surowy teren sprawiły, że jej powstanie było jednym z największych wyzwań budowlanych na całych Balearach. Montaż 56-metrowej konstrukcji ukończono w 1863 roku. Obecnie latarnię wyposażono w instalację fotowoltaiczną, która przekształca energię słoneczną w prąd. Korzystanie z najnowszych technologii to również wyznacznik modelu Cupra Formentor, który napędzany jest wysokowydajnym silnikiem hybrydowym typu plug-in.

Aero niemal jak w nowym WRC. 400-konny Fiat 126p z V6 biturbo na sprzedaż

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News