Srebrne gody fabryki Volkswagen Poznań

Srebrne gody fabryki Volkswagen Poznań

Srebrne gody fabryki Volkswagen Poznań

Podaj dalej

Volkswagen Poznań działa już od ćwierć wieku. Na przestrzeni tych lat od zakładu montującego pojazdy spółka przeobraziła się w samodzielną fabrykę samochodów i największego pracodawcę w Wielkopolsce.

Godzina zero

25 lat temu, (26. listopada 1993 roku) powołano do życia spółkę Volkswagen Poznań. Tego właśnie dnia doszło do zawarcia umowy spółki pomiędzy koncernem Volkswagen i spółką Tarpan. Nowa spółka wystartowała z kapitałem zakładowym wysokości 40,2 mln marek niemieckich. 25,37% udziałów należało wówczas do Volkswagen AG, a 74,63% do Tarpan sp. z o.o. Zawarta w maju 1993 roku umowa inwestycyjna przewidywała możliwość dalszego wykupu udziałów Tarpana przez koncern.

Spółka swoją działalność gospodarczą rozpoczęła 1.12.1993. Tego dnia odbyło się pierwsze zgromadzenie założycielskie, a w czwartek 2. grudnia wytyczono obszar hali montażowej, w którym miał prowadzić działalność Volkswagen. 2500 m2 powierzchni, dwa podnośniki, jeden dwukolumnowy, drugi czterokolumnowy do ustawiania geometrii, trzy wózki widłakowe, ćwiczebna linia montażowa i pomalowana jasną farbą podłoga hali. Na początku grudnia 1993 roku w spółce zatrudnionych było 48 pracowników. Po 25 latach działalności spółka zatrudnia ponad 11 000 pracowników i jest największym pracodawcą w Wielkopolsce.

Pierwszym prezesem spółki został Klaus Eberhard, a członkami zarządu Adam Dobieliński, kierujący sprawami personalnym, oraz dr Volker Hanshold, zajmujący się finansami. Od początku istnienia spółka rozwijała się bardzo dynamicznie. Doświadczona załoga w połączeniu z know-how koncernu Volkswagena, a także ówczesna strategia oraz plany inwestycyjne umożliwiły firmie późniejsze przekształcenie w największą w Polsce fabrykę samochodów użytkowych.

Przez minione ćwierćwiecze taśmy produkcyjne fabryk Volkswagen Poznań opuściło 16 różnych modeli samochodów należących do koncernu Volkswagen, w sumie blisko 3 miliony samochodów. Przez pierwsze lata działalności pojazdy montowane były w systemie SKD , który zakłada montaż gotowych dużych podzespołów samochodów w gotowe auto.

W tym systemie powstawały m.in. modele Skoda Felicja, Fabia, Octavia, Volkswagen Passat, Bora i Polo. Od 1996 r. spółka jest w 100 % spółką-córką Marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Po 2003 roku zakład w Poznaniu przeobraził się w samodzielną fabrykę samochodów. Obecnie w 4 zakładach Volkswagen Poznań produkowane są modele Volkswagen Caddy, Volkswagen Transporter T6 oraz Volkswagen Crafter i MAN TGE. Od 1996 roku funkcjonuje także odlewnia, której roczna produkcja komponentów wynosi blisko 4,6 mln sztuk.

Inwestycje

Od początku swojej działalności Volkswagen Poznań zainwestował w swoje zakłady blisko 2 miliardy Euro. W 2018 i 2019 planowane inwestycje w nowe hale, maszyny i urządzenia wyniosą blisko 500 mln euro. W czerwcu tego roku wmurowano kamień węgielny pod nową halę logistyczną. Równocześnie z budową zaplecza logistycznego trwa też rozbudowa istniejącej hali spawalni.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News