Skoda przedstawia dział budowy prototypów: czyli jak powstał VISION iV

Skoda przedstawia dział budowy prototypów: czyli jak powstał VISION iV

Podaj dalej

Specjalizacją jednego z najpilniej strzeżonych oddziałów Skody jest projektowanie i produkcja prototypów nowych modeli. To właśnie tam powstają wczesne projekty samochodów, które w niedalekiej przyszłości pojawią się na drogach. Zespół znany wewnętrznie jako EGV, postanowił uchylić rąbka tajemnicy na temat procesu tworzenia nowych aut.

Całkowity zakaz robienia zdjęć, a także specjalna przepustka zezwalająca na wejście do miejsca pracy to standard dla pracowników EGV, których praca w procesie projektowania nowego modelu jest niezastąpiona. Gdy nowy samochód po raz pierwszy zostanie zaprezentowany publicznie podczas światowej premiery, zespół EGV jest już w trakcie prac nad zupełnie nowym projektem.

Jednym z najważniejszych prototypów stworzonych w ostatnim czasie jest napędzany wyłącznie elektrycznie SUV VISION iV. Na jego podstawie powstał pierwszy elektryczny SUV marki Skoda, który będzie świętował swoją premierę już w przyszłym roku.

Wszystko rozpoczyna się od pomysłu i pewnej wizji nowego samochodu, która przekształcana jest w pełnowymiarowy, gliniany model. Następnie ekipa EGV może wykazać się w konceptualnej części projektowania. Po wirtualnej prezentacji w pełnym 3D skanowany jest gliniany model wykonany przez projektantów, na podstawie którego powstaje model „właściwy”.

Proces produkcji nowego samochodu jest bardzo złożony. Po fazie projektowania cyfrowego nadchodzi etap testowania prototypu. Dzięki zastosowaniu wyżej wspomnianych skanów, projektanci Skody mają dostęp do szczegółowych informacji, między innymi na temat wnętrza pojazdu.

Na podstawie danych przekazanych przez inżynierów, zespół EGV tworzy działający prototyp, wykorzystując przy tym najnowocześniejszą technologię towarzyszącą również produkcji finalnego produktu. Zespół EGV ustala wszelkie procesy i narzędzia, które zostaną wykorzystane do stworzenia niezbędnych dla prototypu części, a także planują proces produkcji i sposoby programowania pojazdu.

Elementy prototypu wykonane są z bloku metalu, a do ich stworzenia wykorzystuje się zarówno zaawansowane roboty, jak i manualne stacje robocze. Z kolei druk 3D znajduje zastosowanie przy produkcji niektórych elementów zewnętrznych i wewnętrznych. Po złożeniu szkieletu prototypu jest on malowany tak, jak każdy inny samochód opuszczający taśmę produkcyjną.

W momencie ukończenia podwozia w osobnym warsztacie, prototyp zostaje złożony w całość – montuje się nadwozie, a także wszelką niezbędną elektronikę. Kiedy prototyp jest już kompletny, do systemu instaluje się oprogramowanie oraz kalibruje systemy wspomagania kierowcy. Tak zbudowany pojazd zostaje gruntownie sprawdzony, aby upewnić się, że całość działa zgodnie z założeniami.

Teraz nowy prototyp jest gotów na przeprowadzenie wszystkich niezbędnych testów. Chociaż projektowanie cyfrowe to nieustannie rozwijający się obszar, wciąż należy stworzyć dziesiątki fizycznych prototypów, które są niezbędne do przeprowadzenia testów dla każdego nowego modelu.

Testy są w stanie potwierdzić, że produkcja nowego samochodu zmierza w dobrym kierunku lub pozwalają zaplanować odpowiednie zmiany, które ulepszą projekt powstającego pojazdu. Regularne testy umożliwiają znalezienie obszarów, w których można dodatkowo ulepszyć projekt. Na tym etapie zarówno projektanci, jak i inżynierowie przechodzą przez swój proces kolejny raz, aby zweryfikować i uzupełnić dane. Ostatecznie zespół EGV przekazuje informacje i wyniki do podmiotów odpowiedzialnych za przygotowanie nowego modelu do produkcji masowej.

Rola prototypu kończy się, kiedy nowy model jest już gotowy, aby wprowadzić go do sprzedaży i został on oficjalnie zaprezentowany. Prototypy nigdy nie trafiają do klientów, a materiały użyte do ich produkcji zostają poddane recyklingowi.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News