To już przesądzone – od 1 lipca 2024 roku w Krakowie i Warszawie zaczną pełną parą działać strefy czystego transportu. W pierwszym etapie projektu nie wjadą do tych miast określone modele samochodów. O jakich konkretnie autach mowa? Które samochody nie wjadą do stref? Tego dowiecie się z naszego artykułu, gdzie znajdziecie wszelkie informacje na ten temat.
Te samochody nie wjadą do stref czystego transportu. Jesteś w ich posiadaniu? Sprzedaj je jak najszybciej

W pierwszym etapie stref czystego transportu, które pojawią się w Krakowie i Warszawie na drogach nie pojawią się diesle mające więcej niż 18 lat i samochody benzynowe, które mają więcej niż 27 lat. AAA Auto w ostatnim czasie przygotowało nawet zestawienie ofert sprzedaży aut na wtórnym rynku, których dotkną dotkliwe ograniczenia.
W lutym 2023 roku pojawiło się w internecie tylko jedno ogłoszenie samochodu z silnikiem benzynowym, które nie będzie mogło finalnie wjechać do SCT. Tym samochodem był Mercedes CLK z 1998 roku. W lutym jego cena wyniosła 8 299 zł. Pod względem największej liczby ofert w pojazdach zasilanych na diesel znalazły się z kolei Volkswagen Passat, Audi A4 i Volkswagen Golf.
„Strefy czystego transportu to jeden z najskuteczniejszych sposobów radzenia sobie z toksycznym powietrzem w miastach. Ograniczanie wjazdu do nich starym samochodom zwiększa także bezpieczeństwo na drodze, a w dłuższej perspektywie eliminuje z rynku wtórnego zużyte pojazdy. Bardzo rzadko zdarza się, że samochód w wieku powyżej 20-tu lat i z przebiegiem około 300 tys. kilometrów, jest w dobrym stanie. Najczęściej są to pojazdy, które wymagają poważnej naprawy, a co za tym idzie, konieczności poniesienia dużego wydatku. W takiej sytuacji warto rozważyć zakup młodszego auta, a więc bardziej nowoczesnego i spełniającego wyższe normy emisji spalin“ – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO, cytowana przez serwis MotoFakty.
Dane UE jednoznacznie wskazują na problem związany z emisją spalin
Z danych przedstawionych przez Unię Europejską jednoznacznie wynika, że liczba stref czystego transportu w Europie wzrosła o 2019 roku o 40 procent. Strefy są już wprowadzone w 320 europejskich obszarach miejskich, a ich liczba do 2025 roku wzrosła do 507. WHO z kolei orzekło, że zanieczyszczenie powietrza jest stanem zagrożenia zdrowia publicznego, które łącznie jest odpowiedzialne za 300 000 przedwczesnych zgonów rocznie w całej UE. Dlatego też wprowadzenie szybko stref czystego transportu jest dla UE priorytetem. I trudno się temu specjalnie dziwić…