Polacy kupują coraz starsze samochody. Na nowe ich nie stać

Polacy kupują coraz starsze samochody. Na nowe ich nie stać

kluczyki samochod uzywany

Podaj dalej

Polscy kierowcy od dłuższego czasu przy zakupie samochodu decydują się na zakup starszych modeli. Z prostego powodu – aktualna sytuacja na świecie jest jaka jest, a nas nie stać na kupno nowych pojazdów. Polacy kupują zatem auta używane i to takie raczej starsze, na które jeszcze niedawno nawet by nie popatrzyli. Jak wygląda aktualna sytuacja na rynku samochodów? Tego dowiecie się z naszego artykułu!

Aktualnie dostępność nowych samochodów nie jest taka, jak jeszcze przed kilkoma laty. Jeśli dodamy do tego rosnące ceny samochodów, to mamy gotową odpowiedź na aktualny problem, jaki ma miejsce na rynku. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź na to pytanie ma ekspert Santander Consumer Multirent Piotr Półtorzycki, cytowany przez serwis Interia.

– Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest dłuższe użytkowanie i mniejsza podaż młodszych modeli. Nie ma to jednak silnego wpływu na zmianę preferencji klientów i przeniesienia ich uwagi na auta używane, a nawet obserwujemy spadek zainteresowania zakupem takich pojazdów, na co wskazują dane CEPIK Polacy zarejestrowali od stycznia do kwietnia tego roku o ok. 19 proc. mniej samochodów używanych niż rok wcześniej – tłumaczy ekspert.

Ekspert został także zapytany, dlaczego jego zdaniem Polacy kupują używane samochody, które dodatkowo są coraz starsze. Piotr Półtorzycki podkreślił, że przyczyną takiego stanu rzeczy jest głównie szalejąca inflacja, przez którą Polacy muszą dokładnie oglądać każdą wydawaną złotówkę. – Po drugie, coraz mniejszy dostęp do +młodych+ aut używanych, co jest naturalną konsekwencją niższej dostępności samochodów nowych, bo klienci dłużej użytkują kupowane pojazdy, więc rynek nie odzyskuje stosunkowo młodych samochodów tak szybko, jak we wcześniejszych latach. Po trzecie, połączenie wysokiego kosztu zakupu, jak i finansowania – na skutek rosnących stóp procentowych – z obniżającą się zdolnością kredytową klientów skutkuje spadkiem możliwości zakupowych Polaków – uważa Piotr Półtorzycki, cytowany przez Interię.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News