PILNE: Rynek paliw przeżywa trudny czas. Szykuje się rewolucja na stacjach benzynowych?!

PILNE: Rynek paliw przeżywa trudny czas. Szykuje się rewolucja na stacjach benzynowych?!

benzyna diesel ceny paliw cena paliwo vat akcyza podatki

Podaj dalej

NA rynku paliw od dłuższego czasu zarabiają tylko i wyłącznie rafinerie, a wszystko to jest spowodowane wysokim cenom paliwa importowanego spoza terenów Unii Europejskiej. Trzeba jednak pamiętać, że marże na stacjach paliw są bardzo niskie, co w konsekwencji może w niedalekiej przyszłości doprowadzić do ich bankructwa, o czym mówi prezes i dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego – Leszek Wiwała.

Rynek paliw przeżywa trudny okres. Czeka nas rewolucja na stacjach paliw

Polacy dostaną bony na paliwo
fot. freepik.com – Max4e

Z informacji opublikowanych w ostatnią środę jednoznacznie wynika, że aktualnie ceny benzyny w Polsce są jak na razie najtańsze w regionie. W Polsce za litr benzyny Pb95 płacimy średnio 7,19 zł, natomiast w Niemczech kwota ta wynosi 8,15 zł, a w Czechach i na Słowacji nawet 8,64 zł. Podobnie sprawa wygląda z olejem napędowym, który w naszym kraju wyceniany jest na 7,45 zł, a na Litwie na 8,46 zł. W Niemczech za litr diesla płaci się z kolei aż 9,07 zł.

– Jest to efekt niższych podatków niż te, które obowiązują w krajach sąsiednich. Po wprowadzeniu tarczy antyinflacyjnej spadły u nas akcyza na paliwa, zrezygnowano z podatku od sprzedaży detalicznej, a najważniejsza jest oczywiście obniżka VAT – powiedział PAP prezes i dyrektor generalny POPiHN, cytowany przez serwis wgospodarce.pl.

Stacje benzynowe w Polsce pobierają bardzo niską marże. Trzeba o tym pamiętać

Od poniedziałku tyle będziemy płacić za paliwo
fot. freepik.com – irenemiller

Wiwała w dalszej fazie swojej wypowiedzi podkreślił także, że stacje benzynowe w naszym kraju pobierają aktualnie rekordowo niskie marże, o czym trzeba też pamiętać. – Obecnie marża stacji paliw jest bardzo mała, z kolei marża hurtowników jest taka, żeby opłacało im się importować gotowe paliwa z zagranicy. W Polsce nie mamy dostatecznych mocy produkcyjnych, aby zaspokoić krajowe potrzeby. Podobnie zresztą jest w UE, gdzie również moce produkcyjne są za małe, dlatego trzeba importować gotowe paliwa spoza UE. W efekcie ceny hurtowe są wysokie, na czym zarabiają rafinerie, choć przez lata ich działalność była na granicy opłacalności – uważa Leszek Wiwała, z którym trudno się nie zgodzić w tym temacie.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News