PILNE: Kiedy pojawią się w Polsce Strefy Czystego Transportu? Ważne informacje dla kierowców!

PILNE: Kiedy pojawią się w Polsce Strefy Czystego Transportu? Ważne informacje dla kierowców!

PILNE: Kiedy pojawią się w Polsce Strefy Czystego Transportu? Ważne informacje dla kierowców!

Podaj dalej

W całej Europie istnieje aktualnie już ponad 300 stref czystego transportu. Dzięki nowelizacji Ustawy o elektromobilności już wkrótce tego typu obszary pojawią się również w naszym kraju. Jak to wszystko ma wyglądać i co na ten temat sądzą eksperci? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w naszym artykule.

Serwis Moto Fakty przygotował wypowiedzi kilku poważanych osób, które wypowiedziały się, na temat Stref Czystego Transportu i tego co o nich sądzą. Jedną z takich osób jest Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Kiedy pojawią się w Polsce Strefy Czystego Transportu? Co na ten temat sądzą eksperci?

– Strefy czystego transportu (SCT) to coraz popularniejsze w Europie rozwiązanie adresujące jedno z najpoważniejszych wyzwań XXI w. – wysoki poziom emisji zanieczyszczeń z transportu drogowego. Dzięki SCT powietrze, którym oddychamy może być znacznie czystsze, a miasta cichsze, mniej zakorkowane i bardziej przyjazne dla wszystkich interesariuszy: od mieszkańców i turystów po prowadzących w nich działalność przedsiębiorców. Pomimo, iż w całej Europie zaimplementowano już ponad 300 obszarów niskoemisyjnych, a niektóre z nich (np. w Goteborgu) działają już od blisko 30 lat, w Polsce nadal nie funkcjonuje żadna strefa czystego transportu. Sytuacja już wkrótce może się zmienić dzięki nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 24 grudnia 2022 r., która otworzyła samorządom drogę do ustanawiania SCT. Dzięki nowym regulacjom polskie gminy mają teraz znacznie większą swobodę zarówno w zakresie ustalania ograniczeń wjazdu do obszarów niskoemisyjnych, jak też ich obszaru. Wybrane jednostki samorządu terytorialnego zapowiedziały już oficjalnie wprowadzenie stref. Skuteczne ustanawianie SCT i maksymalizacja pozytywnych efektów społeczno-środowiskowych ich obowiązywania może jednak stanowić pewne wyzwanie. To bardzo złożony proces, wymagający kompleksowego planowania aktywności wdrożeniowych, organizacyjnych i komunikacyjnych. Wychodząc naprzeciw potrzebom polskich jednostek samorządu terytorialnego, PSPA przygotowało raport definiujący niezbędne działania, które powinny zostać podjęte w procesie ustanawiania SCT oraz prezentujący przykłady najlepszych praktyk stosowanych w tym zakresie w innych krajach – uważa Maciej Mazur.

Wypowiedź na ten temat udzielił również Tomasz Fijołek, który na co dzień jest dyrektorem zarządzającym Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza.

Eksperci nie mają wątpliwości

strefa czystego transportu

– Bez dwóch zdań Strefy Czystego Transportu (SCT) to jeden z najważniejszych postulatów, jaki znajduje się w politykach miast na całym świecie i jest konsekwentnie realizowany. Jeśli spojrzymy na przykład belgijskiej Antwerpii, który przytaczany jest w naszym raporcie, wiemy, że metodycznie i z konkretnym planem możemy realizować podobny kierunek w naszych samorządach. Podczas wizyty studyjnej w tym pięknym mieście, polscy samorządowcy i eksperci mieli okazje na własne oczy zobaczyć, jak funkcjonują strefy i jakie przynoszą istotne korzyści. Mogli przekonać się, jakie wyzwania stoją przed nimi i jakie trudności mogą ich czekać. Czerpanie z doświadczeń innych europejskich samorządów jest bezcenne, bowiem fakt, że na dziś nie ma w Polsce żadnej SCT nie znaczy, że nad tym nikt nie pracuje. Część miast (m.in. Kraków i Warszawa) już zapowiedziały wprowadzenie SCT. To na pewno proces długotrwały, ale opłacalny dla wszystkich, również, a może przede wszystkim, dla naszego klimatu i zdrowia. Czy wiedza Państwo, że utworzenie w Berlinie Umweltzone spowodowało odmłodzenie floty samochodowej i w kilka lat obniżyło emisje cząstek stałych z pojazdów o 50%? A według przedstawionego Państwu raportu wynika, że 58% Polaków popiera powstanie Stref Czystego Transportu w swoim mieście lub w tym, do którego jeżdżą najczęściej. Badanie zostało przeprowadzone w miastach należących do Unii Metropolii Polskich: Warszawie, Łodzi, Krakowie i we Wrocławiu, czyli częściowo w tych jednostkach, które już zadeklarowały powstanie takich stref. Raport, który mamy wraz z PSPA przyjemność Państwu przekazać, to sporo cennych wskazówek dla naszych samorządów. Mamy nadzieje, że będzie pomocny i choć trochę wyjaśni, jak Stefy Czystego Transportu mogą powstawać w naszych miastach – mówi Fijołek, cytowany przez Moto Fakty.

A wy, co sądzicie na temat Stref Czystego Transportu, które od dłuższego czasu spędzają sen z powiek wielu kierowcom? Dajcie nam znać w komentarzach, wasze zdanie jest dla nas ważne!

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News