Silnik 1.0 na gaz napędzi najpopularniejszego SUV-a w Polsce. Dacia Duster wydajniejsza i ekologiczna

Silnik 1.0 na gaz napędzi najpopularniejszego SUV-a w Polsce. Dacia Duster wydajniejsza i ekologiczna

Podaj dalej

W miniony weekend na salonie samochodowym w Brukseli, Dacia zaprezentowała swój nowy dwupaliwowy silnik TCe 100 Eco-G. 3-cylindrowa jednostka o pojemności 999 cm3 jest zasilana już nie tylko benzyną, ale i gazem.

Jednolitrowy silnik to obrazek rzadko spotykany w SUV-ach. Przy zasilaniu LPG pozornie może wydawać się, że takie auto jak Dacia Duster będzie się ledwo zbierać. Jednak benzynowo-gazowy silnik ma być jeszcze wydajniejszy i wyraźnie oszczędniejszy od wyłącznie benzynowego 1.0 TCe 100.

Turbodoładowana jednostka generuje niezmiennie 100 KM, ale będzie posiadać maksymalny moment obrotowy 170 Nm dostępny od 2000 obr./min (obecnie jest to 160 Nm przy 2750 obr./min). To umożliwi jeszcze większą żwawość zwłaszcza w warunkach miejskich. Co ciekawe, przy pełnym zatankowaniu benzyny i gazu, producent deklaruje zasięg 1000 kilometrów.

Nowa konstrukcja będzie charakteryzować się także o 10 proc. niższą emisją spalin, co jest niezwykle istotne w kontekście coraz surowszych przepisów w Unii Europejskiej. Choć spalana objętość LPG jest zazwyczaj większa niż benzyny, to koszt paliwa na kilometr ma być o 30 proc. niższy niż w benzyniaku oraz o 8 proc. niższy w konfrontacji z dieslem.

Dodatkowy zbiornik LPG nie zabierze przestrzeni ładunkowej, dzięki osadzeniu w miejscu koła zapasowego. Kierowca będzie mógł w kabinie w łatwy sposób przełączyć zasilanie między benzyną a gazem. Po wykorzystaniu zapasu LPG komputer oczywiście przełączy się na benzynę automatycznie.

Co ważne, cena podstawowego Dustera z silnikiem dwupaliwowym nie będzie wyższa od wyłącznie benzynowego odpowiednika. Przynajmniej we Francji, gdzie dodatkowo instalacja LPG zapewni Dusterowi większe przywileje, z którch mogą korzystać posiadacze aut przyjaznych środowisku. Jednostka 1.0 TCe 100 Eco-G trafi także do modeli Sandero, Sandero Stepway, Logan i Logan MCV.

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News