SEAT e-Scooter. Pierwszy elektryczny jednoślad marki

SEAT e-Scooter. Pierwszy elektryczny jednoślad marki

Podaj dalej

Nowy, całkowicie elektryczny skuter SEAT-a wyjedzie na drogi w 2020 r. Model e-Scooter został zaprojektowany w taki sposób, aby jak najlepiej wpisać się w rosnący trend współdzielonej mobilności.

Nowe podejście

Od momentu, gdy SEAT zaprojektował swój pierwszy samochód, minęło 66 lat. Teraz hiszpański producent dołącza do współtworzenia przyszłości mobilności, przedstawiając projekt wyjątkowego skutera – elektrycznego, zintegrowanego z otoczeniem, stworzonego do współdzielenia. Aby rozpocząć prace nad koncepcją modelu e-Scooter, konieczna była zmiana myślenia zespołu. – To zupełnie nowa wizja. Kierowca wchodzi w silniejsze interakcje ze skuterem niż z samochodem. Stworzenie tego modelu wiązało się często z koniecznością zastosowania całkowicie innych rozwiązań ergonomicznych niż te, którymi kierowaliśmy się w dotychczasowej pracy – mówi Joan Melenchon, projektantka elementów zewnętrznych w SEAT.

Całkowicie elektryczny

Projekt e-Scootera powstał w Barcelonie, europejskiej metropolii z największą liczbą motocykli na ulicach. Elektryczny jednoślad wpisuje się w strategię miejskiej mobilności SEAT-a, która ma zapewnić użytkownikom zrównoważone rozwiązania. Poza względami praktycznymi, e-Scooter charakteryzuje się ciekawymi rozwiązaniami estetycznymi – jego karoseria wyróżnia się prostymi liniami, tworzącymi geometryczne wzory. – Przede wszystkim zależało nam, aby stworzyć projekt prosty i praktyczny, ale jednocześnie wyróżniający się designem. Skoncentrowaliśmy się nie tyle na minimalistycznej estetyce, ale przede wszystkim na łatwości użytkowania skutera – tłumaczy Joan Melenchon. Tak powstała funkcjonalna konstrukcja, z wyjmowaną baterią umożliwiającą proste ładowanie.

Zaprojektowany, aby się dzielić

SEAT e-Scooter został stworzony dla zróżnicowanej grupy klientów, ale nadrzędną ideą projektu była współdzielona mobilność. Aby ze skutera mogło korzystać wielu kierowców, zastosowano najbardziej odporne na zniszczenia materiały, jak np. gumę na bocznych zderzakach. Ponadto poszczególne elementy zostały strategicznie rozmieszczone tak, aby ułatwić ich wymianę. Specjalnie dopasowane siedzenie skrywa schowek, który pomieści dwa kaski. Stałą łączność zapewnią dwa porty USB i uchwyt na telefon.

Bezpieczeństwo nade wszystko

Charakterystyczny wygląd był kluczowym aspektem również ze względu na założenie współdzielenia skutera. – Chcieliśmy, aby nasz pojazd był łatwo zauważalny. Zależało nam na stworzeniu rozpoznawalnego produktu. Parkujesz nim, odchodzisz, ale ciągle pamiętasz, gdzie go zostawiłeś, bo wyróżnia się na tle innych pojazdów – mówi Joan.

Projektanci z Działu Barw i Kroju SEAT-a zdecydowali się na czarny jako kolor przewodni,a najważniejsze części zaakcentowali przy użyciu fluorescencyjnej czerwieni.

Odblaskowe elementy nie tylko świetnie wyglądają, ale sprawiają również, że pojazd jest dobrze widoczny dla innych kierowców na drodze, co zwiększa bezpieczeństwo – przekonuje Francesca Sangalli, szefowa Działu Barw i Kroju.

Zainspirowany branżą motoryzacyjną

W modelu e-Scooter znalazły również zastosowanie innowacyjne technologie wykorzystywane
w nowoczesnych samochodach. – Wyposażyliśmy skuter w dynamiczne kierunkowskazy, które obecnie należą do standardów w wyposażeniu samochodów – mówi Joan – Zależało nam na ich montażu, ponieważ zapewniają łatwą komunikację z innymi uczestnikami ruchu drogowego, a przy tym wspaniale się prezentują.

Garść informacji o SEAT e-Scooterze

  • w 100% elektryczny
  • zasięg 115 km
  • moc 11 KW (ekwiwalent silnika spalinowego o pojemności 125 cm³)
  • maksymalna prędkość 100 km/h
  • od 0 do 50 km/h w 3.8 sekundy
  • schowek na dwa kaski

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News