Samochody elektryczne trafiły do wrocławskiego magistratu

Samochody elektryczne trafiły do wrocławskiego magistratu

Podaj dalej

8 egzemplarzy całkowicie elektrycznego Nissana Leaf trafiło do wrocławskich jednostek miejskich, które na co dzień wykonują zadania w terenie. Posiadanie takich pojazdów we flocie Urzędu Miejskiego i jednostek gminnych nakazuje Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowe Nissany zastąpią najbardziej wyeksploatowane spalinowe samochody służbowe.

Ustawa o elektromobilności nakłada na samorządy obowiązek posiadania od 2020 r. minimum 10 proc. samochodów elektrycznych w użytkowej flocie, a od 2025 r. próg wzrośnie do 30 proc. Do tej pory Urząd Miasta posiadał dwa EV, które były w dyspozycji pracowników Wydziału Środowiska i Rolnictwa oraz Wydziału Inżynierii Miejskiej.

Jak informuje oficjalny portal Wrocławia, ze względu na ceny oraz dynamiczne tempo rozwoju technologii napędów samochodów elektrycznych, wynajem pojazdów na 3 lata wraz z pełną obsługą serwisową jest optymalnym rozwiązaniem. Łączne koszty takiego długoterminowego wynajmu w okresie trwania gwarancji wyniosą ok. 1 mln zł. Gmina Wrocław będzie ponosić tylko koszty bieżące tj. uzupełnienie stanu baterii, mycie i czyszczenie pojazdów, opłaty parkingowe oraz koszty przejechanych kilometrów ponad limit, który został określony na poziomie 1 200 000 km łącznie dla 8 sztuk samochodów.

Jak powiedziała Anna Badeńska z Wydziału Inżynierii Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia:
„Pozyskanie 8 aut zapewni nie tylko wypełnienie obowiązku ustawowego w postaci posiadania minimum 10% samochodów zero emisyjnych, ale to przede wszystkim kolejny sposób na walkę o czystsze powietrze we Wrocławiu. Nie jest to też ostatnia inwestycja w takie środki transportu, w przyszłości planujemy rozbudowę naszej floty o kolejne elektryczne samochody. Auta mają służyć pracownikom urzędu w wykonywaniu obowiązków służbowych, w dużym stopniu związanych z pracą w terenie”.

Nowe samochody otrzymają m.in. Miejskie Centrum Usług Socjalnych, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Zarząd Zasobu Komunalnego, Zarząd Inwestycji Miejskich, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta oraz Urząd Miejski Wrocławia. Pojazdy będą ładowane m.in. na stacjach ładowania na ul. Gabrieli Zapolskiej i ul. Hubskiej. Zadanie dla Gminy Wrocław realizować będzie firma Hitachi Capital Polska Sp. z o.o.

Nissan Leaf został wyposażony w akumulator trakcyjny o pojemności 40 kWh. Samochód rozwija moc 150 KM i jest w stanie przejechać 270 km na jednym ładowaniu (WLTP).

W ramach działań, które mają poprawić jakość powietrza we Wrocławiu, w mieście trwają również prace nad wdrożeniem systemu detekcji zajęcia miejsc parkingowych dla autokarów turystycznych. Będzie się on składał z aplikacji mobilnej pozwalającej naprowadzić autobus na najbliższe miejsce parkingowe oraz z modułu dla zarządców parkingów i Straży Miejskiej. Rozwiązanie ułatwi pracę w sektorze turystycznym, upłynniając ruch autokarów i skracając czas poszukiwania miejsca postoju, a zarządcom parkingów pozwoli prowadzić skuteczną i świadomą politykę użytkowania. Wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa, polepszenie płynności ruchu na drogach oraz spadek emisji zanieczyszczeń generowanych przez autokary poszukujące wolnego miejsca postojowego.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News