Wszystkich kierowców jeżdżących na LPG czeka wymiana butli. Na co się najlepiej zdecydować i jak nie popełnić błędu?

Wszystkich kierowców jeżdżących na LPG czeka wymiana butli. Na co się najlepiej zdecydować i jak nie popełnić błędu?

lpg butla gaz

Podaj dalej

Wszystkich kierowców którzy posiadają samochód z instalacją LPG czeka wymiana butli gazowej. Przepis ten obowiązuje już od wielu lat i tak naprawdę dla większości kierowców jest ogromnym problemem. Po 10 latach od zamontowania jej w pojeździe nadchodzi moment jej kontroli, a najczęściej wymiany. Choć istnieje możliwość przedłużenia okresu jej ważności o kolejne 10 lat.

LPG, czyli nieunikniona wymiana butli

diesel Instalacja LPG

Każdy zbiornik na homologację Transportowego Dozoru Technicznego ważną przez 10 lat. Po tym okresie istnieje możliwość przedłużenia legalizacji na następne lata, ale całkowity okres użytkowania i tak nie może być dłuższy niż 20 lat. Samo przedłużenie wymaga od nas nieco zaangażowania i czasu, bowiem homologacji nie uzyskuje się na byle warsztacie z LPG.

W tym celu należy udać się do jednostki inspekcji podlegającej oddziałom terenowym TDT. Nie ma ich dużo, a więc bardzo często trzeba liczyć się z tym, że czeka nas wiele kilometrów do pokonania. A przy tym najczęściej zbiornik jest pozostawiany i za kilka dni czeka nas kolejna tego typu podróż. Dochodzi oczywiście czas na montaż i demontaż, a przy tym nie mamy żadnej gwarancji, że uzyskamy homologację. Wszystko może być na marne.

A nawet jeżeli uzyskamy homologację na dalszą jazdę z tym zbiornikiem LPG, to może być ona ważna np. dwa lata, a nawet i… rok. I po dwunastu miesiącach cała zabawa czeka nas od nowa. Oczywiście wszystko wiąże się z kosztami, bo jak wiadomo nic nie jest za darmo. Przy tym musi być na butli wybity znak 67R, bo inaczej nie będzie nawet mowy o żadnej homologacji.

Tankowanie LPG gaz

Lepiej od razu wymienić na nową zbiornik LPG?

Na to pytanie zawsze ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź, choć  trzeba przyznać, że większość kierowców od razu decyduje się na taki krok. Zbiorniki nie są drogie, a biorąc pod uwagę całą zabawę z oddziałem TDT i fakt, że chcemy pojeździć jeszcze danym autem, lepiej od razu pójść tym kierunkiem. Same butle stosunkowo nie są drogie, wraz z montażem i ich legalizacją.

I tutaj najważniejsze – najlepiej sięgać po zbiorniki toroidalne, lecz wcześniej należy sprawdzić, który będzie pasował do naszego auta. Są one okrągłe, a więc w dużej mierze chodzi o ich długość i wysokość. Tak, aby idealnie dopasowały się w miejsce koła zapasowego i nie zabierały miejsca. Wybierając się na zakupy na pewno znajdzie się specjalista, który doradzi nam odpowiedni zakup.

LPG tankowanie paliwo

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News